Bygg ditt vd-varumärke utan sociala kanaler

Bloggen Gör som italienarna – bygg relationer i vardagen, och bygg ditt varumärke samtidigt! Varumärkesproffset Edit Künstlicher förklarar tänket bakom.

Bygg ditt vd-varumärke utan sociala kanaler
Italienare är ofta skickliga vardagsnätverkare. Låt dig inspireras, tycker Edit Künstlicher. Foto: Stock Adobe/Karina Ljungdahl

Sociala medier har varit på tapeten under senaste året. Det har rapporterats om trollfabriker och larmrapporter om ungas psykiska ohälsa har duggat tätt. I USA har kongressen haft utfrågningar med Metas grundare Mark Zuckerberg och andra plattformars vd:ar i frågan hur algoritmerna skruvats åt för att få användarna beroende. Det märkliga är att tech-profilerna begränsar sina egna barns användande av sociala medier. Vem minns inte intervjun där Steve Jobs berättade att hans barn inte hade någon Ipad?

Samtidigt med larmrapporterna har både svenska och amerikanska läkare varnat för sociala mediers påverkan på den unga hjärnan. Jag kan inte låta bli att dra paralleller till debatterna om rökning på 1940-talet och snabbmat på 1980-talet. Då var de fenomen i sin tid. Nu seglar de åter upp som något av det mest hälsoskadliga som finns. Håller samma sak på att hända med sociala medier? Som vi för tio år sedan trodde skulle föra oss samman, men som i stället gör världen mer polariserad?

Chefer skeptiska till sociala medier

Då kanske det inte är konstigt om användare i dag är mer återhållsamma med att dela och gilla inlägg i dessa sociala plattformar. Och under mina mer än 20 års erfarenhet av att bygga personliga varumärken, har det oftast varit chefspersoner som varit mest skeptiska till att vara aktiva i sociala kanaler. Många drar sig för att sticka ut hakan. ”Det är tufft på toppen redan som det är”, brukar jag få höra.

I ärlighetens namn är det inte rättvist att dra alla sociala kanaler över en kam. Kan man verkligen jämföra Tiktok och LinkedIn? I dag har över 80 procent av dem som är sysselsatta i Sverige ett LinkedIn-konto. Det motsvarar drygt fyra miljoner användare. Av dessa loggar 1,9 miljoner in på kanalen varje dag. TikTok har drygt tre miljoner användare i Sverige och användningen ökar explosionsartat. Är det verkligen relevant, kanske du tänker? Ja – TikTok spelade en stor, kanske till och med en avgörande roll när EU-valet avgjordes i Frankrike och Nationell samling fick 30 procent av rösterna.

Våga vara social!

Men kan man bygga ett starkt personligt varumärke utan att vara aktiv i sociala kanaler?

Klart man kan! Här är mina bästa tips på hur du bygger och stärker ditt vd-varumärke utan att dela ett enda inlägg i sociala kanaler:

Stanna till och snacka lite

Italienarna lever länge. Det är något med livsstilen som gör att folk känner sig sedda och mindre ensamma. På morgonen går man till det lokala caféet för att ta sin espresso, lunchen äter man inte framför skärmen utan i sällskap med kolleger och man har en personlig relation till sin lokala bagare, slaktare och frisör. Man stannar till och snackar lite vid varje vattenhål. Det är så man skapar relationer och får folk att känna sig sedda. Det kan lätt implementeras på lämningen på föris, tjänsteresan eller måndagsmötet. Över tid ger dessa korta möten ett starkt nätverk!

Använd din personlighet

I våras hade jag förmånen att medverka som gäst när en börs-vd jubilerade. Det som kunde ha blivit en stel och formell tillställning visade sig vara ett uppsluppet och personligt firande av en omtyckt ledare. Det genomsyrade både talen och tillställningen. Personliga anekdoter och humoristiska inspel avlöste varandra. Det toppades med att jubilaren satte sig bakom trumsetet och bjöd på sig själv. Varumärkesbyggande för bolag, kunder och medarbetare.

Satsa på kulturbärare

Som vd har du ett antal nyckelpersoner i din närhet. Ni ses kanske oftare än övriga medarbetare. Det kan vara ledningsgruppen, mellancheferna i bolaget eller gänget som samlas vid kaffemaskinen varje morgon. Här finns stora möjligheter att vara en förebild och låta inspirationen sippra ner i organisationen genom att lyfta samtalsämnen som reflekterar ditt ledarskap och din värdegrund. Precis som ”viskleken” så sipprar det vidare genom dina kulturbärare ut i organisationen.

Lunch är inte enbart ett mål mat

Ha som vana att avsätta en till två luncher i veckan för att utöka ditt nätverk. Boka in någon du aldrig träffat förut. Kontakta personen och be om att få bjuda på lunch och berätta varför du vill träffa just hen. Det värsta som kan hända är att du får ett nej. Genom att mötas över ett mål mat kan man skapa viktiga affärsrelationer. Det gäller bara att våga fråga. Och glöm inte att du genom din fråga kan skapa nya affärsmöjligheter även för den du bjuder på lunch! Ställ alltid min favoritfråga: Kan jag göra något för dig?

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

VD-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.