nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Joakim Hedsrröm

Konsten att få till värdegrunden

Varumärkesstrategen Joakim Hedström har gett ut boken ”Fråga farmor”. I den ger han tips på hur företag praktiskt kan arbeta med varumärket genom att styra utifrån värderingar.

Svårigheter att rekrytera och särskilja sig från konkurrenterna. Konflikter inom företaget. Att anställda gör saker på sitt eget sätt. Det är några av de saker Joakim Hedström menar går att lösa genom att praktiskt arbeta med företagets värderingar.

– När du styr ett företag utifrån varumärket säger forskningen att lönsamheten och sammanhållningen ökar. Dessutom trivs kollegorna bättre eftersom alla förstår varför och hur ni gör saker. Samtidigt nöjer vi oss ofta med att slänga upp värderingarna på stora affischer i fikarummet, som om det skulle göra någon skillnad, säger Joakim Hedström.

Problemet menar han är att vi tror att värderingarna i sig är lösningen. Han drar parallellen till att du knappast blir mer hälsosam av att titta på en sallad. För att nå en förändring behöver du se till helheten. När det kommer till företagen gäller det att utgå och styra utifrån värderingarna i allt de gör – från rekryteringar och daglig feedback till produktutveckling och kundmöten.

Fråga farmor lär dig hur du lyckas med varumärkesarbetet på egen hand – från paketering till att leva varumärket och låta det betyda något på riktigt. Den är främst skriven för mindre och medelstora företag, men fungerar även för koncerner.

Joakim Hedström är varumärkesstrateg, föreläsare och författare. På kundlistan finns bland andra Riksbyggen, Länsförsäkringar, Myresjöhus och kommunala bolag. Han utbildar själv om varumärken på Linköpings universitet. Fråga farmor, som ges ut av Eget Förlag, är hans elfte bok.

Fler nyheter

Extra semester till de som tränar

Sjukfrånvaron sjönk med 30 procent när personalen hos Bostads AB Mimer i Västerås erbjöd extra semester om de tränade. Detta erbjudande fick de för två år sedan och utvärderingen talar sitt tydliga språk. Personalen har blivit friskare. 

Den svåra konsten att delegera

Psykologen Frans Kocken, som har sina rötter i Nederländerna och som sedan 2006 arbetar som organisationskonsult i Sverige, har sett många exempel på företag där vd:n inte delegerar tillräckligt mycket utan istället väljer att göra alltför mycket själv. Han har många tips att förmedla till vd:ar som brottas med detta problem.

Ökad efterfrågan på rådgivning

Idag lägger var tredje redovisningsbyrå i Sverige mer tid på rådgivning än för två år sedan och ännu fler tror att efterfrågan på rådgivning kommer att fortsätta öka. Samtidigt har varannan byrå inte vidtagit några åtgärder för att möta utvecklingen, visar en färsk undersökning från Visma.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här