Arash Gilan tar emot i sedvanligt svart klädsel, på sitt huvudkontor i ett skinande nybyggt hus nära Uppsala Central. Byggnaden kallas ”juvelen” för sin guldskimrande, fasetterade fasad. Kontorsbyggnaden har dessutom profilerat sig som i framkant när det gäller att ansvar för hållbarhetsarbetet.
Fakta
Arash Gilan
Gör: Vd och medgrundare av marknadsföringsbyrån Viva Media. Han driver även VD-podden och har skrivit flera böcker inom tech och digitalisering, senast ”En djävel på e-handel”.
Ålder: 38 år.
Bor: Uppsala.
Familj: Frun Johanna och barnen Dylan, Daisy, Adelle och katten Sushi.
Intressen: Att läsa och skriva.
Roligast med jobbet: Att se människor utvecklas och vara en del av det.
Kan bli bättre på: Mycket, men vill bli bättre på att vara nöjd.
En modern kontorsbyggnad för ett modernt företag, således. Och hyresgästen Viva Media marknadsför sig också som en byrå som jobbar med marknadsföring på ett modernt sätt. De vill, förklarar vd:n Arash Gilan, verka i skärningspunkten mellan kreativitet och konvertering, med alla de kanaler och tekniska hjälpmedel som står till buds.
Arash Gilan är även en av grundarna, och han beskriver ambitionen med företaget som att ta allt det som de bästa marknadsbyråerna kan åstadkomma, och göra det tillgängligt för ”vanliga” företag.
– Våra företagskunder är oftast inte branschledande utan kanske tvåa, trea eller fyra i sin bransch, förklarar Arash Gilan. Men de vill mer. Det kan vara till exempel e-handlare som är i en expansiv fas, eller ett B2B-företag som vill ta nästa steg.
Fakta
Uppgifter om Viva Media
Grundades: 2014.
Kontor: Uppsala, Kalmar och Oslo, snart två kontor till.
Anställda: Drygt 100.
Omsättning: Drygt 200 miljoner kronor.
Vd:n ska vara den bästa kniven
Som vd anser han att en av hans viktigaste uppgifter är att se till så att företaget är på rätt väg i fråga om visioner och ambitioner. Det är en skillnad mot när han i början av sin vd-karriär ledde ett betydligt mindre företag och var tvungen att personligen ta ansvar för alla olika bitar i verksamheten. Han liknar vd-rollen i det lilla företaget vid en schweizisk armékniv; ett multiverktyg som behöver kunna rycka ut med ett knivblad här och en mejsel där och en korkskruv när det kniper.
– Många går aldrig bortom den schweiziska armékniven, konstaterar Arash Gilan. Men i ett växande bolag behöver vd:n bli mer som stjärnkocken på en restaurang. Jag vet inte om du har sett de där knivväskorna kockar brukar ha? Som innehåller en riktigt bra kniv för varje moment i köket. När bolaget blir större behöver vd:n hitta sin egen riktigt bra kniv, det du kan göra som ingen annan kan göra, och delegera bort allt annat.
I Arash Gilans fall handlar det om att arbeta med de långsiktiga visionerna med Viva Media. Han håller sig till det övergripande strategiska arbetet och överlåter de operativa bitarna till sina kollegor.
– Min styrka är att paketera berättelsen om vart vi är på väg och varför, och berätta om det både internt och externt. Därigenom bygger vi vårt varumärke för att attrahera både talanger och kunder, förklarar han.
Digital darwinism
Han har ända sedan grundandet vetat att han vill bygga ett bolag som växer och tar sig ut på en större, internationell arena. Som vd ser han det som sin uppgift att utmana både sig själv och sina medarbetare att tänka större. Att ha visioner är viktigt.
– Så länge du inte har visionen starkt inom dig som vd så är det någonting som fattas. Då är det nog ett tecken på att du inte är på rätt plats. Jag jobbar alltid med drömmar och mål som nästan skrämmer mig för att de är så stora.
Förutom att ta sig ut i världen så handlar målen om att dubbla omsättningen, dubbla lönsamheten, bli en av Nordens bästa arbetsgivare och marknadsföringsbyrå. Det gäller att hela tiden tänka framåt, sätta konkreta mål för var man ska vara om fem år, formulera en strategi för att nå dit. Samt att omfamna de möjligheter som dyker upp på vägen.
På Viva Media stavas en av de möjligheterna AI. För en marknadsföringsbyrå handlar en stor del av verksamheten om kommunikation, och den nya teknologin används för att effektivisera verksamheten och förbättra resultaten. När de utformar en reklamkampanj åt en uppdragsgivare skapar de stillbilder och rörligt material med hjälp av AI. Att ta fram illustrationer, pdf:er med mera är en lätt match, liksom att låta AI producera texter, ta fram material för SEO-optimering för Google, och innehåll för hemsidor.
Min styrka är att paketera berättelsen om vart vi är på väg och varför, och berätta om det både internt och externt
Mycket är fortfarande på provstadiet men utvecklingen går framåt med stormsteg och de lär sig allt mer som de tar med sig in i arbetsrutinerna. Arash Gilan är övertygad: de som inte hänger med på AI-tåget halkar ohjälpligt efter och förlorar konkurrensfördelar. Oavsett bransch eller storlek på företaget.
Men en ekobonde som har som affärsidé att bedriva gammaldags jordbruk utan maskiner? Eller en liten plåtslagarfirma med fem anställda, som har tuffat på likadant i 30 år med hyfsat resultat? Behöver de verkligen bry sig om AI?
– Ja. På kort sikt kommer det att handla om att det som är flera verktyg i dag kommer att smälta ihop till ett verktyg, eller att beräkningar du gör i dag kommer att kunna göras så extremt mycket mer avancerat och snabbt med AI, och att om du inte följer med i den utvecklingen så blir dina konkurrenter helt enkelt överlägsna, oavsett bransch, säger Arash Gilan.
– På längre sikt kommer det att handla om att AI snart är en så självklar del av verkligheten vi verkar i, så att vi inte ens kommer att kunna föreställa oss en värld utan det. AI kommer aldrig att vara sämre än vad det är nu. Det går i en exceptionell takt och vad man än tycker om det så är det digital darwinism: ingenting i denna värld kommer inte att vara AI-kopplat. För mig som ledare och för min organisation så handlar det om att anpassa sig eller dö ut.
Nyfikenhet ett måste
AI är – som man nog kan ana – ett av Arash Gilans största intressen, han bloggar och talar om det, med budskapet att AI är här för att stanna och att det finns stora konkurrensfördelar för de företag som aktivt anammar teknologin i verksamheten.
– Den viktigaste insikten att ha med sig är att förstå att AI är på riktigt. Det är ingen hype, inget buzzword, ingen fluga. Det är den största teknologiska innovationen för mänskligheten sedan elektriciteten, säger han.
Han menar att AI till och med har möjligheten att revolutionera samhällsutvecklingen ännu mer än elektricitetens ankomst. För vad den här nya teknologin erbjuder är intelligens. Den matchar och överträffar människans förmåga att vara smartast och tänka bäst. Det kommer att påverka alla människor, alla samhällen och alla branscher menar han.
– Det andra man måste inse är att det är nödvändigt att förstå sig på det, att jag behöver vara nyfiken. Jag måste läsa på om AI och sätta mig in i vad det innebär för mig och min bransch.
Harry Potter-magi
Själv har han skrivit ett ”whitepaper” riktat till företag, som han ger ut gratis för att sprida förståelsen av värdet med AI. Han skriver varje vecka ett nyhetsbrev på LinkedIn om det senaste inom utvecklingen och poddar också om det.
Tala med AI som om du pratade med en fantastisk konsult från McKinsey
Den tredje insikten han vill att fler ska nås av handlar om att börja testa själv.
– Skaffa ett konto på OpenAI om du inte redan har gjort det, eller på BingAI som är byggt på ChatGPT och är enklare att använda. Börja leka runt, utforska, ställ affärsstrategiska frågor som rör din bransch, rekommenderar Arash Gilan.
– Tala med AI som om du pratade med en fantastisk konsult från McKinsey. Du kan till och med säga till AI att den ska konsultera dig som en vass konsult på McKinsey: ’Jag behöver affärsråd kring följande’. Börja testa dina egna tankar och frågor för att uppleva kraften i AI.
Det man kommer att uppleva i mötet med AI är inget mindre än magi, lovar Arash Gilan.
– Jag läste Harry Potter häromdagen med dottern – du vet, man använder trollstaven, säger en formel och något magiskt händer. Det är precis vad som händer när du använder AI. Du ger den en promt, det vill säga en sorts instruktion eller direktiv, och så får du tillbaka information som är så otrolig att du knappt kan tro att det är sant.
”Den mediala skrämselbilden”
Det är lätt att ryckas med i entusiasmen när Arash Gilan talar om koncept som ”din digitala butler”, och målar upp en bild av en AI-assistent som anpassar sig till dig, som du kommer att kunna prata med och få hjälp av med vad du än behöver, i alla olika situationer.
Samtidigt har tongivande profiler i debatten börjat höja ett varningens finger för den snabba utvecklingen. Även en del personer som arbetar med AI uttrycker oro för farorna med en teknologi som smäller mänskligheten på fingrarna många gånger ifråga om både kunskap och IQ.
Arash Gilan kallar kritiken för ”Hollywood-dystopi” – han oroar sig mer för att Sverige och Europa och hela västvärlden ska hamna på efterkälken i AI-racet, och tappa initiativet.
– Det finns inga fakta som stödjer domedagsnarrativet, säger han. Den mediala skrämselbilden av AI håller folk borta från AI och vad händer då? Överklassen, de välutbildade, kommer att använda AI, medan de i medel-, under och arbetarklassen håller sig borta från det, och så blir kompetensglappet större. Och det är en fara på riktigt.
Fördomsfullt AI ett hot
Däremot ser han en fara i att AI kan förstärka fördomar och stereotyper. Den har ingen mänsklig hjärna, den har bara data och innehåll som människor har skapat. Innehåller datan bias så kommer det att färga av sig på innehållet vi får tillbaka från AI:n. Det gäller att vara medveten och specifik när man ger AI en uppgift.
Utöver det ser inte Arash Gilan några hot från AI. Han tror inte på en artificiell intelligens som tänker ta makten och göra människorna överflödiga. Han påpekar att det vi behöver hålla reda på är vad som är konstanten och variabeln.
– Teknik är till för människor. Det är en variabel som kommer och går. Men att förstå sig på människan kommer alltid att vara konstanten i det hela, säger han. Det är viktigt att förstå att det inte är AI som kommer att ersätta dig. Det är någon som kan hantera AI som kommer att göra det.
Fakta
Arash Gilans hiss och diss
- Arash Gilans största utmaningar som vd: ”Att behålla fokuset, att ta bort i stället för att lägga till.”
- Det är Arash Gilan mest nöjd med som vd: ”Allt det Viva är och står för är jag väldigt stolt över.”