Efter mer än 30 år som advokat har jag sett det mesta. Företagare som planerat i god tid och sett sitt livsverk blomstra i nya händer – och de som väntat för länge och hamnat i en nödlösning.
Det stora misstaget? Att tänka att ”det där löser sig sen”. Spoiler: Det gör det inte. Skattemässigt kan en illa genomförd överlåtelse bli en dyr historia. Många har försökt lösa detta genom att flytta utomlands. Men det hjälper föga att spara pengar om man, som en klient till mig, kom att leva sina sista år ensam i en belgisk villa, med bara en tax och en uppsättning skatteparadis-broschyrer som sällskap.
Många drömmer om att lämna över till barnen. Men vill barnen? Kan barnen? Jag har sett företagare som insisterat på att hålla verksamheten inom familjen, trots att arvingarna inte haft vare sig intresse eller kompetens, med en långsam, oundviklig nedgång som följd.
Planerar man inte för framtiden, kommer framtiden att planera åt dig – vilket sällan är en snäll process.
Men lika viktigt som att säljaren har en tydlig plan, är att köparen förstår vad som driver säljaren. Det handlar sällan bara om pengar, även om många verkar tro det. Jag har haft klienter som sålt sina bolag för att ge sina barn samma chans de själva fick – känslan av att börja från noll och bygga något eget. Jag sett andra som nobbat högsta budet för att sälja till någon de faktiskt gillade, någon de trodde skulle ta hand om deras livsverk. För en säljare är företaget ofta en del av deras identitet, något de byggt upp eller ärvt. En köpare som inte förstår det, som bara ser siffror i ett Excelark, kan förstöra affären innan den ens börjat. På det temat minns jag klienten som bara hade en distributör, där köparen försökte pressa priset genom att peka på risken. Svaret? ”Hellre lägger jag ner än säljer till dig.” Resultatet? Köparen fick betala ännu mer! De bästa köparna är de som lägger tid på att förstå vad företaget betyder för säljaren och visar att de kan föra arvet vidare på ett sätt som känns rätt.
Poängen? Planerar man inte för framtiden, kommer framtiden att planera åt dig – vilket sällan är en snäll process. Eller som Benjamin Franklin sa: “By failing to prepare, you are preparing to fail”. Eller, för att citera en ny klassiker: “Failing to plan is planning to be very, very grumpy in Belgien”.