
På väggarna hänger värdeorden inramade och kaffekopparna pryds av ord såsom ”Engagemang” och ”Kundfokus”. Ni är alla överens om att era värdeord är viktiga för ert företag. Ändå händer det att dessa värdeord inte styr era beteenden i vardagen. Andra värden smäller högre, till exempel kan månandens försäljningsmål kännas viktigare än värdeordet ”Långsiktighet”. Att avsluta arbetsdagen lite tidigare kan kännas viktigare än att ”Göra det lilla extra”. Det har förmodligen förekommit allvarligare avsteg från värdeorden, där uppenbart olämpliga attityder och beteenden har fått passera utan tydliga konsekvenser. ”Respekt” har verkligen saknats i vissa samtal om besvärliga kunder i kafferummet.
Alldeles oavsett vad de inramade värdeorden säger så finns en bakomliggande måttstock som sätter standarden i alla grupper: den egentliga måttstocken. Denna måttstock styr visserligen inte stjärnan och kämpen i gruppen som alltid väljer att anstränga sig lite extra alldeles oavsett vad de andra gör. Men, den egentliga måttstocken styr majoritetens beteenden den största delen av tiden.


