- Observera dig själv
Försök ta reda på hur mycket du coachar just nu under en vanlig arbetsdag. Ett mått på detta kan vara är hur många färdiga lösningar, råd och svar du ger. Fundera en stund kring detta i slutet av arbetsdagen. - Titta på dig själv i spegeln
Fundera över de utmaningar du står inför innan en coachsituation. Gå till botten med vad du uppfattar som utmanande. Kanske anser du att någon inte går att förändra eller att något kommer att bli besvärligt. - Tänk om
Det första är att utgå från att precis allt och alla går att förändra. Försök byta infallsvinkel. Om någon är väldigt negativ, fundera över om det är något du missat. Fundera på hur du skulle agerat om du varit i samma situation som medarbetaren är i? - Träna på att lyssna
Ett aktivt lyssnande är A och O inom coachning. Var medveten om att det ofta är väldigt svårt att inte ge konkreta råd och förslag på lösningar. Försök glömma dina egna lösningar och lyssna på medarbetarens lösningar - Skapa en bank med kraftfulla frågor
Det kan vara bra att ha ett frågebatteri med sig som kan användas när samtalet behöver få understöd. Men glöm inte att lyssnande är det viktigaste. Exempel på utmanande frågor kan vara ”Vad vill du kunna?”, ”Hur ser det ut när du är framme vid målet?, ”Vilket är ditt nästa steg?” och så vidare. - Avsätt tid för träning
Försök träna på coachande samtal. Kanske du har någon äldre erfaren kollega som du kan träna på. För övning ger färdighet och om man lyckas med sin coachning finns väldigt mycket att vinna. - Undvik känslomässigt läckage
Håll koll på dina egna känslor. Coachning sker inte i något vakuum och det är lätt att känna oro, stress eller frustration under ett samtal. Acceptera att det är så, men se upp så att du inte läcker känslor så att det syns. Om du inte är förberedd och försöker hålla tillbaka känslor syns detta också. - Ha ett tydligt syfte
Fundera noga igenom innan mötet vad du vill. Vad vill du lyfta, inspirera och bekräfta. Eller är syftet att analysera något som gått fel för att sedan kunna gå vidare? - Informera om dina planer för andra
Var öppen med att du har valt att satsa mer på coachning, exempelvis mot ditt team. Och att du då kommer att använda dem själva för att hitta lösningar, inte att du kommer med lösningen.
9 steg för ett bra coachande ledarskap
Ledarskap
Att få medarbetare att växa är grundstenen i ett coachande ledarskap. Men att bli duktig på det kräver en ledare och chef som är prestigelös och duktig på att kommunicera. Här är nio tips till dig som vill utvecklas i din coachning.
Man måste vara prestigelös för att vara en bra coach.
Foto: Stock adobe.
Någonting är fel
Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
VD-tidningen premium
Läs vidare – starta din prenumeration
- Strategiska artiklar med tips och analyser.
- 6 fullmatade magasin årligen.
- Tillgång till premiumnyheter på vdtidningen.se.
- 100 procents fokus på vd-rollen.
Redan prenumerant? Logga in och läs vidare.
Källa: Framfot m. fl.