7 tips för ledare kring Corona

Coronabloggen Det är alltid enkelt för en ledare att föra ut positiva nyheter. Men även vid dessa tillfällen vet vi att alla inte kommer att följa de instruktioner vi kommunicerar. Så hur ska man göra för att då föra ut budskap till medarbetarna som de inte vill höra? I min blogg börjar med 7 tips för vad ledarna bör tänka på i sin kommunikation till medarbetarna. 

7 tips för ledare kring Corona
Maria Frändegård är bloggare hos Vd-tidningen.

Hur få man medarbetarna att ta informationen på allvar? Och dessutom faktiskt följa de instruktioner man nu initierar? Detta är ett scenario vi står inför nu under våren. Information måste ut. Arbetsgivaren har ett ansvar inte bara för personalen utan ett samhällsansvar.

Nedan ger jag sju tips till vad ni som ledare bör tänka på i er kommunikation om Corona (Covid-19) och förändring till medarbetarna:

Vinn Trovärdighet! Utan att du har byggt eller börjar bygga på ditt förtroendekapital – så kommer det bli svårt att kommunicera allvarliga nyheter som medarbetarna lyssnar på och tar till sig. Men hur gör man det då?

1. Var sann – Du måste vara sann. Ja, du måste säga hur det faktiskt ser ut i din organisation just nu och det kräver ibland mod. Det bygger också förtroendekapital.

2. Tala om ”Varför” – Du måste också tala om varför medarbetarna ska göra på ett visst sätt. För är det så att bolagets framtid nu skakar, måste du förmedla det. Är det så att ni faktiskt skulle kunna gå i konkurs annars – ja då är det nu dags att säga det nu. Ju tidigare du väljer att säger sanningen än att ge en tillrättalagd version, ju mer trovärdig blir du. Och det är just svaret på ”varför” som också kommer få era medarbetare att faktiskt lyssna till resten av ert budskap. Och i vissa fall är också svaret på denna fråga det som faktiskt får dem att ta situationen på allvar.

3. Var transparent – Du måste också förmedla vad som sker i er organisation just nu. Här ingår det att förmedla de röda siffrorna – kanske inte all men de väsentliga. Att ta fram den schematiska PP-bilden där de ser er kurvas historia men också hur den kan komma att skära alla andra kurvor framåt ”om inte vi, ni för detta…”. Så både tala och illustrera så medarbetarna förstår.

4. Call-to-action – Du måste tala om vad ledarna måste göra och vad deras ansvarsområden är. Hur de måste agera när detta sker. Ja nu talar vi inte längre i termer ”bör”, eller ”vore snällt om” utan nu talar vi i termer om ”måste”. Därför att det nu är allvar. Om ni tidigare haft ett ledarklimat där du bara gett riktlinjer och de fått hitta lösningen så är det så att under förändringsledning och kris så är det andra regler som gäller. Varför – jo för att spelplanen är en helt annan. Under omständigheter av förändring och kris uppskattar istället ledarna att de får en tydlig ledning och tolkar oftast raka riktlinjer som ”tydlighet”. Tänk bara på statsministerns tal, där var han mycket tydlig i vilket ansvar vi hade. Detta är en teknik för att få alla att förstå att de måste vara med att jobba mot samma mål – och i klarhet är det för att deklarera att annars blir de också ”medskyldiga” om det inte går som vi vill. Och i en sådan här situation vill vi att alla ska jobba tillsammans – eller hur?

5. Var begriplig – Om du inte varit det tidigare är det dags att börja nu – att sluta att prata förkortningar och annat organisations-fikonspråk. Förkortningar ska man enligt skrivreglerna, bara använda när man är ”kort-om-plats”, annars är man bara lat. Och vid dessa tider är det viktigt att tar oss plats. Tänk också på att det kanske finns nyanställda eller vikarier och konsulter som inte är vana med era förkortningar. Nej nu om någon gång så är det tydlighet och ett enkelt språk som gäller – för att minimera missuppfattningar och generera en effektiv förändring i er organisation, för det vill ni väl?

6. För en dialog – Den viktigaste kanalen för kommunikation är mellan ledarna till medarbetarna och mellan kollega till kollega. Så har ni inte en kaskaderings-process i hela organisationen än så det dags att ta fram den nu. Och den ska vara heltäckande, från högsta ledning, via ledarleden ut till alla medarbetarna. Men ni ska också se till att informationen inte stannar där, utan också skissa på hur respons, eller information faktiskt kan går upp till ledningen igen. Ledning ska vilja veta vad som händer i organisationen så de kan anpassa sina styrning till den rådande situationen! Att ni främjar ett klimat där dialog står i fokus och där ledarna är lyhörda för hur medarbetarna mår är vid förändring och kris oerhört viktigt!

7. Vd:s roll – Det är lätt att du som högsta ledare eller vd tänker att vi ska låta cheferna kommunicera med medarbetarna och därmed rationaliserar bort dig själv och din direktkommunikation till organisationen. Men det är alltså fel. Du som vd behöver således vara närvarande och synas allra mest nu! Tänk bara på talet till nationen från statsministern. Det har tidigare endast sänds 1992, när Lasermannen härjade och 2002 efter mordet på Anna Lindh. Och nu sändes det nationella talet för att det är ett extraordinärt tillfälle och därför behöver också du synas för alla medarbetarna i er organisation just nu. Och när du gör det ska du som vd inge lugn men också visa att du gör allt för att föra er igenom denna storm så skonsamt som möjligt.

Vill du veta mer – Vad ska man säga som vd? Vad ska man säga om Corona? Jag kommer återkommai min blogg om kommunikation vid förändring och vid Cororna!

Maria Frändegård

Vd och seniorkonsult kring kris- och förändringskommunikation, Govert

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

VD-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.

Det senaste