Läs mer: Skillnader i ledares syn på jämställdhet
Novare har för andra året i rad sammanställt alla sina rekryteringar i Novares Jämställdhetsindex. Syftet är att följa upp sina jämställdhetsmål kring rekryteringar på ett transparent sätt och att inspirera aktörer i branschen att göra samma sak.
– Min uppfattning är att några kollegor i branschen är progressiva men det stora flertalet fegar ur i frågan kring jämställdhet. De vill och vågar inte visa sina siffror, det är inte hållbart längre. Kunderna kräver öppenhet idag på ett helt annat sätt, konstaterar Fredrik Hillelson.
Läs mer: Nytt webbverktyg ska öka jämställdheten på arbetsplatsen
Han menar att transparens är viktig för att branschen ska kunna följa utvecklingen och sätta tydliga mål för förändring framåt.
– Tillsammans har vi ett stort ansvar för att skapa ett starkare, lönsammare och mer hållbart näringsliv.
Novare märker av att det finns mycket okunskap och ursäkter kring att inte rekrytera jämställt. Bland annat hävdar många att de inte får in några ansökningar från kvinnor med rätt kompetens.
– Min uppfattning är att det inte alls finns för få kvalificerade kvinnliga kandidater. Däremot behöver man ofta övertyga både kunden och kandidaten på ett annat sätt än när det gäller män. Till exempel får kvinnor ofta mer splittrade omdömen när man tar referenser, och kan anses både fantastiska och iskalla. Detta beror inte på en splittrad personlighet hos den kvinnliga kandidaten, utan en splittrad inställning hos omgivningen, konstaterar Fredrik Hillelson.
Fredrik Hillelsons tips för den som vill rekrytera mer jämställt
– Utbilda alla medarbetare som rekryterar i unconsious bias för att medvetengöra omedvetna fördomar.
– Ta extern hjälp för att se utanför dina egna nätverk.
– Ställ krav på jämställda listor om du anlitar en rekryterare. Acceptera inte ursäkter.
– Se över den interna processen när ni rekryterar för att öka kraven på jämställdhet.
– Börja räkna – statistik sätter fokus på frågan och synliggör eventuella brister