Att det går upp och ner i ett team hör till vardagen om du leder en verksamhet. Men det gäller att vara medveten om detta och förstå att det är naturligt och att naturligtvis ta tag i problemen så fort du upplever att något händer i gruppen. Här är fem tips för att skapa energi från den amerikanska vd-sajten CEO Magazine.
Inspiration
Har alla i gruppen klart för sig vilka mål de arbetar mot och vad som är viktigt? För det som allra mest engagerar människor är att inkludera dem och få dem att uppleva att det de gör är meningsfullt och leder till specifika mål. När människor verkligen bryr sig kommer de att anstränga sig mycket mer.
Effektivitet
Har ni en kultur som präglas av effektivitet? För om ni har för många och ineffektiva möten, eller konstiga processer så alieneras de anställda. För att få ut det bästa av människor gäller det att delegera och låta dem ta beslut och genomföra saker. Alla gillar att saker händer.
Förväntningar
Orealistiska förväntningar och konstant press på att prestera gör människor utmattade. Att aldrig få utrymme att stanna upp på grund av för högt arbetstryck gör att människor ger upp.
Flexibilitet
Att ge människor möjlighet till större flexibilitet skapar större engagemang. Det gäller att våga lita på de anställda och att de gör ett bra jobb även om de ibland arbetar hemma eller på lite andra tider.
Miljö
En arbetsmiljö som är inbjudande är viktig. Har ni en bra kaffemaskin, är arbetsplatserna anpassade? Det är frågor att ställa när ni går igenom er arbetsmiljö. Om människor arbetar mycket måste miljön matcha och skapa trivsel.