Håll dig uppdaterad med vårt kostnadsfria nyhetsbrev

Varje vecka får du en sammanfattning av de senaste nyheterna direkt till din inkorg.

Registrera dig

Vett och etikett på digitala möten

Distansarbete Finns det anledning till att praktisera samma nivå av vett och etikett när vi distansarbetar, som vid möten i den fysiska världen?
– Ja absolut, konstaterar etikettexperten Annmarie Palm på företaget Relationista.

Vett och etikett på digitala möten

En av fördelarna med att de digitala mötena nu duggar tätt är att de allra flesta börjar bli riktigt bra på att hantera tekniken på de olika digitala mötesplattformarna.

Men när så många av oss jobbar hemifrån blir det, enligt Annmarie Palm, inte alltid samma fokus på den professionella framtoningen hos mötesdeltagarna.

– Det finns ju förstås många avskräckande och också komiska exempel på det. Jag får höra historier om alltifrån störande moment som skällande hundar och högljudda gräsklippare till sambos som råkat komma ut nakna från duschen bakom den som sitter i ett viktigt möte.

Checka av digitala beteenden

Vad innebär det då rent praktiskt att uppföra sig med vett och etikett, när vi möts på distans?

– Som med allt när det kommer till våra mellanmänskliga relationer handlar det om att ha ett gott bemötande och att agera med en känsla för sin omgivning. Det handlar bl a om den visuella miljön, ditt egna professionella yttre och beteenden som bidrar till att alla deltagare ska känna sig välkomna och inkluderade i det digitala arbetssättet, säger Annmarie Palm.

Annmarie Palm på företaget Relationista.

I kurser hennes företag Relationista håller ges Tips och råd kring vad man bör tänka på för att uppfattas som professionell av sina mötesdeltagare blandas med förslag på saker som verksamheter själva kan ta beslut om att enas kring.

– Vissa saker kan du och dina kollegor säkert bara checka av, och andra kan kanske bidra till aha-upplevelser för ännu proffsigare digitala möten.

Låt värdegrunden märkas

Enligt Annmarie Palm finns det flera fördelar att uppnå när vi arbetar och umgås digitalt.

– När vi möts på lika villkor ges gamla invanda hierarkiska beteenden möjlighet att falla bort. Och rutiner för digitala mänskliga möten kan exempelvis minska risken för vissa typer av härskartekniker.

Annmarie Palm tipsar också om att våra rutiner för vett och etikett för distansarbete bör kopplas ihop med organisationens valda värdegrund.

– Se till att innebörden av era värdeord också finns representerade i det arbetssätt som ni använder vid era digitala möten. Kanske behöver våra beteenden justeras något och vissa saker förstärkas när vi håller möten i den digitala världen. Men det är förstås självklart att arbetskamrater, kunder och samarbetspartners ska behandlas med samma respekt som när vi har fysiska möten, avslutar Annmarie Palm.

Karriär

Strategi & målstyrning

Kunskapsmaterial

Inspiration

Ledarskap & styrning

Vårt nyhetsbrev

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Skickar begäran
Jag godkänner att Vd-tidningen sparar mina uppgifter.
VD-tidningen

Vd-tidningen Premium

För dig som har 100 procents fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.