6 tips för att göra virtuella möten mer intressanta

Virtuella möten Att genomföra virtuella möten kräver en hel del tankar för att de ska bli livaktiga och interaktiva. Här sammanfattar vi några tips för vd:ar som håller möten inför anställda och som vill att dessa möten ska bli intressanta.

6 tips för att göra virtuella möten mer intressanta

Tipsen kommer från Andy Molinsky, professor Organizational Behavior vid Brandeis International Business School, i en artikel i Harvard Business Review:

1. Gör mötet personligt.

Virtuella möten är i sig opersonliga genom fysisk och psykologisk distans. Därför gäller det att vara kreativ. Ett tips är att koppla upp sig lite innan mötet så att man kan hälsa på de som kopplar upp sig och prata lite med dem. Han anser också att man helst ska ha möten via de videotjänster som finns och undvika telefonmöten som blir mer opersonliga. Använd också gärna namn när du pratar med någon för att göra det personligare.

2. Ge en varm och närvarande framtoning

Det är också viktigt om man själv pratar inför en grupp att komma ihåg att le och skratta ibland. Då hjälper det att då titta in i kameran för att påminna sig om detta. Det överlag viktigt att se in i kameran och på så sätt försöka få ”ögonkontakt” med de som lyssnar. Undvik att gå i fällan att göra som när du ser på tv hemma, att luras in i passivitet. Håll energin uppe.

Se också till att du har rätt vinkel till kameran så att det känns naturligt för andra att titta på dig. Det är inte så trevligt att de ser dina näshår.

3. Var lagom personlig

Det kan ibland vara bra att vara personlig, men till vilken nivå beror nog på vem som är publik. Känner du medarbetarna väl kanske man kan vända kameran och presentera sin hund på golvet hemma. I mer formella sammanhang kanske man nöjer sig med en något mer personlig historia för att ge presentationen lite liv.

4. Vänj dig vid fördröjd feedback

I virtuella möte kan det dröja innan man får återkoppling. Det sker sällan i realtid utan man får lita på sin känsla och kanske kolla upp det senare med någon hur det gick, bara för att lära sig mer om hur det fungerade och vad som kan utvecklas. Det gäller bara att vara medveten om fenomenet och att inte bli nedslagen.

5. Skapa interaktivitet

Använd de verktyg som finns i valt program. Chat-funktioen är väldigt bra och ta upp kommentarerna fortlöpande i presentationen, det skapar interaktivitet. En fördel med chatt är att personer som kanske drar sig för att tala i sammanhanget kan komma till tals.

6. Använd break out-rum

I exempelvis Zoom finns möjlighet till break out-rum. Här kan mindre diskussioner hållas som sen återkopplas till en större grupp. Som facilitator kan du gå in och ut i rummen som du vill, vilket är en stor fördel. Det gör det också enkelt att kalla tillbaka alla till huvudmötet.

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

VD-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.