Vad har ni för kulturkanal på ert företag?

Krönika Som vd vet du redan att er kultur är i ständig rörelse och påverkas av vilka attityder som får mest sändningstid. Kulturen blir mer negativ när gnäll och pessimism får mycket utrymme, men kan lika fort bli mer positiv när optimism och hoppfullhet tar över. Attityder, normer och beteenden påverkas när kulturbärare får synas och höras.

Vad har ni för kulturkanal på ert företag?
Thomas Dimming är krönikör hos Vd-tidningen.

Som vd vet du redan att er kultur är i ständig rörelse och påverkas av vilka attityder som får mest sändningstid. Kulturen blir mer negativ när gnäll och pessimism får mycket utrymme, men kan lika fort bli mer positiv när optimism och hoppfullhet tar över. Attityder, normer och beteenden påverkas när kulturbärare får synas och höras.

Vad gör ni på ert företag i praktiken för att säkerställa att rätt röster får mest sändningstid? I tider som dessa, när distansarbete gör att det blir svårare att läsa av och agera på stämningen i företaget, kan det vara helt nödvändigt att använda nya grepp och metoder för att påverka kulturen i rätt riktning. Att investera i att sända ut kulturbyggande budskap med hjälp av filmer och live-sändningar har visat sig vara en viktig framgångsfaktor för de företag på riktigt tagit steget över till att bygga kultur på distans. Fundera en stund på hur ni skulle sända ut dessa tre budskap på bästa sätt med hjälp av film. Det behöver inte vara så svårt att vare sig bygga en egen studio eller använda mobilen.

Vart är vi på väg?

I dessa osäkra och märkliga tider har medarbetare ett ännu större behov av engagerande målbilder där företagets långsiktiga vision kopplas ihop med de strategiska vägvalen som görs just nu. Skapa förståelse för vilka mål som behöver stå i fokus just nu. Låt olika medlemmar i ledningsgruppen beskriva sin syn på omvärlden och vad det betyder för ert företag. Genom personliga berättelser och intervjuer kan ni skapa en ny nivå av engagemang för er strategi och era affärsplaner. Begrav samtidigt tron på att powerpointpresentationer och excelblad skapar genuint engagemang för nya mål.

Kulturhjältar vi hyllar

Även i ert företag finns det vissa personer som förtjänar att uppmärksammas lite extra för sina attityder och prestationer. Vem har ”gett det lilla extra” till era kunder? Vilken grupp har visat prov på fantastiskt samarbete och glöd? Vem förtjänar utmärkelsen ”månadens kollega”? Vilket projekt har visat stora framsteg trots alla utmaningar ni haft? Lyft fram dessa kulturhjältar på den digitala scenen och låt dem skina en stund. Låt dem berätta om varför de valt att ge järnet och kämpa på. Då kan de inspirera att göra detsamma. Ta in dem i er egna enkla studio eller be dem spela selfie-filmer med sina personliga berättelser eller budskap till övriga företaget. Låt inte tekniken vara ett hinder!

Rätt i mål!

Hur går det med era mål? Vad har ni för exempel på att ni är på rätt väg? Låt era kunder beskriva vilket värde ni skapat åt dem. Filma hur ni firar era framgångar och framsteg. Finns det en mässingsklocka ni ringer i för att fira nya affärer? Vem ger vem en high-five? Hur ser ansiktet ut på den som precis fått veta att en viktig milstolpe passerats? Låt glädjen i att lyckas bli synlig för alla medarbetare!

Låt kameran rulla och skapa en stark och positiv kultur, även på distans!

Fakta

Fakta Thomas Dimming

Thomas Dimming har över 20 års erfarenhet med att stödja ledare och ledningsgrupper med att skapa en mer engagerad kulur. Han är idag rådgivare och föreläsare.

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

VD-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.