Många fastnar i arbetet med att ta fram en strategi. Anledningen till detta är att de flesta modeller för strategiarbete är framtagna för stora företag. De flesta modeller är dessutom framtagna i en betydligt mindre snabbrörlig tid.
Det leder till att små och mellanstora företag fastnar i själva strategiarbetet, vilket resulterar i att verksamheten aldrig kommer i mål. Kommer verksamheten i mål har så mycket tid gått åt till att utforma strategin, att implementeringen kommer i kläm och strategin förblir en pappersprodukt. Små och mellanstora företag behöver helt enkelt mer strategi och mindre strategiarbete.
Här kommer tre tips för att lyckas med en med pragmatisk inställning i arbetet med strategier.
1. Välj bort istället för att välja. Att just diskutera och välja strategierna är något som tar tid och ofta finns en rädsla att göra fel. Ett sätt att lösa detta kan vara att istället välja bort. Välj bort det som tydligt går emot exempelvis visionen och värderingarna, eller det som helt enkelt har visat sig inte fungera.
2. Prata mer strategi och ha mindre strategimöten. Låt strategier vara med i betydligt fler samtal, allt från säljmötet, personalmötet till snacket vid kaffemaskinen. Genom att hela tiden prata strategier blir de mer relevanta eftersom de kopplas till verkliga situationer.
3. Testa. Många gånger tar det mindre tid att genomföra ett begränsat test än att planera strategin i detalj. Ett test har många fördelar jämfört med en plan. Ett test ger snabba fakta istället för hypoteser och du kortar tiden till genomförande avsevärt. En bonus är att om testet lyckas krävs ett minimum av förankring i organisationen, där man redan vet att det fungerar.
Genom en mer pragmatisk inställning till strategier kan ni få tydliga, verklighetsförankrade och fungerande strategier, effektivt för mindre verksamheter.

Läs mer om strategier i nästa nummer av Vd-tidningen, som utkommer den 26 oktober.