Svenska vd:ar på efterkälken när det gäller sociala medier

IT I pr-nätverket ECCO:s internationella studie om vd:ars närvaro på sociala medier halkar svenska toppchefer ner från 11:e till 14 plats.

Svenska vd:ar på efterkälken när det gäller sociala medier

Ledarna för världens största företag väljer i hög utsträckning bort sociala medier. Det är bara på Linkedin som aktiviteten i den här gruppen växer medan en mindre andel kommunicerar via Twitter. Till exempel är bara en av sju (14 %) företagsledare aktiva på Twitter. Minst 41 procent av dem finns dock representerade på karriärportalen LinkedIn.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
VD-tidningen premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Strategiska artiklar med tips och analyser.
  • 6 fullmatade magasin årligen.
  • Tillgång till premiumnyheter på vdtidningen.se.
  • 100 procents fokus på vd-rollen.
Redan prenumerant?

Frankrike toppar listan på aktiva chefer. De är mer än dubbelt så aktiva som svenska vd:ar på sociala media. Danmark kommer tvåa med närvaro på 23 kanaler (LinkedIn & Twitter), medan Australien och Nederländerna delar på tredjeplatsen med 19 av de högsta cheferna aktiva på sociala medier.

Precis som samma undersökning 2017 visade, så är USA fortfarande ohotad etta när det kommer till antal följare, detta trots att landet bara är nummer 5 i världen totalt sett. Apples vd Tim Cook toppar fortfarande listan med mer än 11 miljoner följare på Twitter (120 % ökning sen 2017). På LinkedIn leder Microsofts högsta chef Satya Nadella med över 6 miljoner följare (en ökning på 300 % sedan 2017).

Sverige kommer först på delad 14:e plats i den internationella jämförelsen, tillsammans med England, Chile och Egypten. Här finns endast fyra av vd:arna i de 20 största företagen på Twitter och flest följare, drygt 10 400 stycken, har Hexagons vd Ola Rollén. Sju av företagsledarna för de 20 största svenska bolagen har ett aktivt LinkedIn-konto.

– Undersökningen visar att svenska vd:ar är omsprungna på sociala medier vilket rimmar illa med den svenska självbilden att svenskt näringsliv ligger långt framme i digitaliseringen. Ett Sverige på 14:e plats jämfört med Danmarks hedervärda 2:a plats ger något att ta tag i för svenska vd:ar och organisationer, säger 
Jenny Öijermark, vd för ECCOs svenska PR-byrå JOI Communication.

Hon konstaterar att LinkedIn ökar i betydelse medan de flesta vd:ar fortsätter att hålla sig borta från att kommunicera på Twitter, där språket kan vara mer provokativt och där man riskerar sitt varumärke hos konsumenterna.

– Risken är betydligt lägre på LinkedIn och fler vd:ar upptäcker möjligheterna som plattformen kan erbjuda, avslutar Jenny Öijermark.

ECCO analyserade följande länder i undersökningen: Argentina, Australien, Brasilien, Chile, Danmark, Egypten, England, Frankrike, Indien, Italien, Mexiko, Nederländerna, Polen, Sydafrika, Spanien, Sverige, Schweiz, Tjeckien, Tyskland, USA och Österrike.

Vårt nyhetsbrev

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Jag godkänner att Vd-tidningen sparar mina uppgifter.
VD-tidningen

Vd-tidningen Premium

För dig som har 100 procents fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.