Supergasellen om principerna för tillväxtresan: ”Vi går inte med strömmen”

Tillväxt Magnus Villson grundade Playground Tech 2018 och har tagit bolaget på en framgångsresa som heter duga. En av hans främsta principer för att lyckas är: Gör inte som alla andra.

Supergasellen om principerna för tillväxtresan: ”Vi går inte med strömmen”
Playground Tech – gasellföretaget med 4 569 procents tillväxt. Foto: Liisa Eelsoo

Playground Techs verksamhet består i att leverera IT- och konsulttjänster. Kunderna är företag som i praktiken genomgår stora tekniska förändringsarbeten i och med att de utvecklar sina IT-tjänster, vilket ofta innebär svåra utmaningar.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.

– Tekniken vi jobbar med driver ett paradigmskifte. Att göra det som är bäst för vår kund (det vill säga företaget) kan vara tufft för att det driver på organisatoriska förändringar och det är i regel inte lätt. För våra kunder är den största utmaningen inte tekniken utan laget mellan tangentbordet och stolsryggen, säger Magnus Villson, vd och grundare.

Fakta

Playground Tech Sweden AB

  • Tillväxt 2019–2022: 4 569 procent
  • Verksamhet: Leverans av IT-tjänster samt datakonsultverksamhet

Nyckeltal för 2023:

  • Omsättning: 210,9 miljoner kronor
  • Årets resultat: 5,2 miljoner kronor
  • Antal anställda: 30
  • Soliditet: 10,94 procent
  • Kassalikviditet: 111,45 procent

Playground Tech har utsetts till både DI-Gasellvinnare i Stockholm och Årets Supergasell. Från 2019 till 2022 hade bolaget en tillväxt på 4 569 procent. Magnus Villson har framförallt fokuserat på att ha en positiv inställning.

– En av de viktigaste egenskaperna en vd kan ha är att vara otroligt optimistisk och positiv. Sedan behöver man också öva upp en otrolig envishet. Jag brukar säga att man helt enkelt inte ska besitta förmågan att ge upp.

Magnus Villson.

Hur har ni tagit er till där ni när i dag?

– Vi har tänkt annorlunda generellt och gått mot strömmen i hur vi levererar våra tjänster. Vi har till exempel inga bindningstider och rekryterar inte på samma sätt som alla andra. Om man bara går med strömmen får du samma förväntade resultat.

Magnus Villson beskriver det som att rekrytera ”med harpun”, han är väldigt tydlig med vilka personer han vill ha i bolaget.

– Jag har ett otroligt ödmjukt, välfungerade och högpresterande team. Det de har gemensamt är framförallt viljan att utvecklas både vad gäller personliga och tekniska egenskaper. Alla vill framåt och strävar efter samma mål.

Vilket är ditt bästa råd till andra vd:ar som fokuserar på tillväxt?

– Enkelheten i att vara ödmjuk, att i varje situation vara otroligt optimistisk och sist men inte minst – lär dig älska problem. Som vd är du ett enda stort skitfilter, all skit som går igenom bolaget filtreras genom dig. Ser man på den skiten med optimistiska och ödmjuka ögon finns det till slut inget problem man inte kan lösa.

Fakta

Magnus Villsons principer för framgångsrik tillväxt

  1. Vi tänker och agera annorlunda som bolag. Vi går inte med strömmen, det ökar vår differentiering och minskar konkurrensen på marknaden.
  2. Vi minimerar arbetet runt arbetet. Vi fokuserar på det verkliga arbetet som skapar värde för våra kunder. Det ger oss både maximal produktivitet och talangtillväxt.
  3. Allvarligt kul. Vi har genuint kul på jobbet, det tuffa arbetet till trots. Vi tar vårt jobb men inte oss själva på så stort allvar.
  4. Älska problem. Bra business handlar om problemlösning. Vi är en mycket effektiv problemlösningsmaskin som alltid börjar formulera lösningen redan i samband med att vi identifierar problemet.
  5. Strukturerat angelägna. Vi gör det lilla extra, överallt, hela tiden. De små konsekventa handlingarnas effekt över tid skapar ett massivt värde hos våra kunder.

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

VD-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.

Det senaste