I Företagarnas rapport ”Jobbskaparna” från 2018 konstateras att felrekryteringar är en av arbetsgivarnas stora fasor. Rädslan för att rekrytera fel person är ett av de främsta skälen till företagares tvekan inför att anställa.
Ska du sparka felrekryteringen?
Rekrytering Vad gör man om den nyanställde inte fungerar i rollen? Här är fyra steg mot ett beslut: ge foten eller satsa vidare?
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Strategiska artiklar med tips och analyser.
- 6 fullmatade magasin årligen.
- Tillgång till premiumnyheter på vdtidningen.se.
- 100 procents fokus på vd-rollen.
Fler än hälften av alla företagare, oavsett storlek på företaget, säger sig tveka inför att anställa på grund av risken att få in fel person i verksamheten. Orsaken är förstås att det är en investering att anställa och att en felrekrytering kan komma att påverka ekonomin negativt.
Ändå är det nästan oundvikligt att någon gång anställa en person som inte lever upp till förväntningarna. Det behöver inte vara en katastrof, men problemet måste förstås hanteras. Vad beror det på att den nyanställde inte lever upp till sina mål? Svaret avgör vilket steg du tar härnäst.
Med andra ord, du behöver ta reda på om det är lönt att fortsätta investera i den nyrekryterade – eller om det är klokare att avsluta personens anställning. I en artikel i Harvard Business Review (31 oktober 2022) ger entreprenören och ledarskapscoachen Kurt Wilkin vägledning i hur en arbetsgivare ska hantera situationen när nyrekryteringens prestationer svajar. Här är hans fyra steg mot ett beslut om rekryteringen ska stanna eller gå:
1. Utvärdera medarbetarens onboarding-process.
Efter dennes första månad, fråga dig själv:
– Har du varit tydlig i dina förväntningar?
– Har medarbetaren fått de verktyg som krävs för att göra jobbet? Till exempel erforderlig utbildning, teknikgenomgång, tilldelning av en mentor?
-Har du själv varit tillgänglig nog? En onboardingprocess innehåller normalt mycket dialog och feedback – har du gett det som krävs? Om du hittar luckor i den nyanställdes introduktion är det ditt ansvar att fylla i dem, styra upp och planera en mer framgångsrik kurs framåt. Vrid tillbaka reglagen till utgångsläget, öppna kommunikationskanalerna, ladda verktygslådan och erbjud det stöd nyrekryteringen behöver för att lyckas.
2. Tala med en mentor.
Innan du fattar några beslut är det bra att diskutera med en pålitlig och erfaren person utanför företaget. Det ska helst vara en person som är bekväm med att inte hålla med dig, som vågar utmana din beslutsprocess och ge dig sin objektiva åsikt. Kom dock ihåg att ingen sitter inne med alla svaren. En mentor kan ge dig perspektiv på saken, men använd sedan ditt eget bästa omdöme för att fatta rätt beslut för din organisation.
3. Om den nyanställde rapporterar till någon annan än dig: Tala med den chefen.
Ge råd och stöd, men håll dig också uppdaterad om bekymren så att det inte blir en överraskning om det till slut visar sig att den nyanställda inte är rätt person för jobbet.
4. Vad säger magkänslan?
– Med den vetskap du har nu om medarbetaren, skulle du anställa den här personen igen, för samma roll? Hen kanske passar för en annan position i ditt företag, eller så kanske du inte skulle återanställa hen alls.
-Om du hade ett helt team bestående av den här medarbetaren, hur starkt skulle det vara? Om den tanken ger dig en sjunkande känsla inombords, så är det en indikator på att den här medarbetaren kanske inte kommer att klara sina uppgifter tillräckligt bra.
– Om medarbetaren kom in på ditt kontor i morgon och sade upp sig, skulle du bli lättad? Om svaret är ja, är det troligtvis rätt steg att avsluta anställningen. Om svaret är nej, överväg att coacha medarbetaren och försäkra dig om att hen har fått allt som behövs för att lyckas.