6 steg för att vinna respekt som ledare

Ledarskap Yrkestitel eller kompetensnivå är inte tillräckligt för att göra ditt ledarskap legitimt i dina medarbetares ögon. Du måste förtjäna den statusen genom dina handlingar. Så här gör du.

6 steg för att vinna respekt som ledare
Ditt beteende är vad som gör ditt ledarskap betydelsefullt. Foto: Adobe Stock

En vd har mandatet att styra verksamheten och vinner också förtroende genom att visa kompetens. Men genom sitt beteende vinner ditt ledarskap legitimitet i de anställdas ögon, som ökar ditt förotroendekapital och därmed också ditt inflytande i verksamheten.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.

I Harvard Business Review listar Harvardprofessorn Nitin Nohria sex beteenden som du vinner mycket på att jobba konsekvent med i din ledarroll.

  1. Kommunicera tydligt. Berätta engagerande om var din organisation kommer ifrån, vart den är på väg och varför. Det är avgörande att du kan förmedla hur dina anställda passar in i den planen.
  2. Visa rättvisa. ”Det är inte rättvist” är ord som snabbt underminerar din legitimitet. Du är den som sätter tonen och du behöver aktivt uttrycka omsorg och respekt för de människor du leder, och visa transparens och konsekvens. Favorisering och ett icke-transparent beslutsfattande minskar motivationen hos dina anställda och bäddar för egennyttigt och agendastyrt beteende på arbetsplatsen.
  3. Visa integritet. Agerar du i enlighet med dina deklarerade värderingar? Särskilt när det är kostsamt?
  4. Var autentisk. Autentiska ledare är lika ärliga om sina framgångar och styrkor som om sina misslyckanden och svagheter – och de visar öppet vilka de är bortom sitt yrkesliv.
  5. Sätt andra i första rummet. Var medveten om att ledarskap är ett privilegium, ge generöst erkännande där det är förtjänt och gör uppoffringar innan du ber andra att göra det.
  6. Led med ett syfte. Människor förväntar sig inte bara att du ska öka prestationen och vinsten, de förväntar sig också att du ska ge deras arbete en känsla av uppdrag och mening. Visa att din motivation är till tjänst för ett större mål (exempelvis att tjäna samhället eller skapa verkligt värde för kunderna) snarare än ett mer vardagligt mål (som att öka aktieägarvärde).

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

VD-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.

Det senaste