Samuel Holmström: ”Alla organisationer utgår ju från människan”

Stora VD-priset finalist Under hans ledning har bolaget blivit ledande inom digitalisering i trävaru- och byggbranschen, och lyckats etablera sig på nya marknader inklusive USA. Samuel Holmström har under sin tio år som vd lett Lundqvist Trävaru genom en imponerande tillväxt – men han slår fortfarande vakt om företagets entreprenöriella själ.

Samuel Holmström: ”Alla organisationer utgår ju från människan”
Foto: Lundqvist Trävaru

När Samuel Holmström tog över som vd för Lundqvist Trävaru 2014 hade han en tydlig vision om att digitalisera verksamheten och transformera affärsmodellen, något han snabbt började arbeta med tillsammans med Jens Lundqvist som är barnbarn till grundaren. De fick utrymme av ägarfamiljen att testa och utveckla idéer, både de bra och de mindre bra.

Den andan slår han fortfarande vakt om. Medarbetarna uppmuntras att driva egna projekt utöver sina vanliga arbetsuppgifter. Projekten kan alla hålla koll på genom ”Noden”, ett internt system som är en viktig del av deras utvecklingsresa. Noden hjälper dem att hantera olika aspekter av verksamheten, från produktionsprocesser till kundprojekt, samtidigt som det blir ett verktyg för att linjera alla pågående projekt och upprätthålla en ordning.

Fakta

Samuel Holmström

  • Bolag: Lundqvist Trävaru
  • Verksamhet: Trävaruhandel
  • Ort: Piteå
  • Antal anställda: 56
  • Omsättning: 236 miljoner
  • Vinstmarginal: 8,9 procent

– Risken om alla ska vara entreprenörer och springa på saker är att alla springer åt olika håll, förklarar Samuel Holmström. Vi vill kanalisera den här kroppen i rätt riktning och i en gemensam rörelse. I vårt system ser alla anställda visionen. Man ser alla projekt som finns i bolaget. Och man kan gå med i ett projekt eller driva och äga ett projekt, och alla drivs mot vår vision.

Empati är viktigt

Företaget är i ständig tillväxt och utveckling, och i sitt ledarskap vill Samuel Holmström förmedla att den som blir anställd inte kommer till ett dukat bord.

– Vi är ett agilt tillväxtbolag där det kommer att förändras och skapas nya möjligheter. Vi vill klargöra för alla att vi inte är färdiga, saker kommer att förändras och du har en stor påverkansmöjlighet och kan vara med och forma det här bolaget.

Vision, tydlighet och empati är ledord för Samuel Holmström, som också beskriver dessa egenskaper som sina styrkor som vd. Hans uppgift är att måla upp visionen som svarar på frågan ”Varför gör vi det här egentligen?”, och han jobbar med tydliga mål för att alla ska veta riktningen. Han lyfter också sin empatiska förmåga som en betydelsefull egenskap.

– Det spelar ingen roll vilka IT-system eller maskiner jag har, alla organisationer utgår ju från människan. Förmågan att se och knyta an till människor och bygga en lojalitet med individer i organisationen är jätteviktig, säger han.

Förutom att uppmuntra kreativitet och innovation hos medarbetarna satsar de mycket på att vidareutveckla sina anställda. De har bland annat samarbeten med Luleå tekniska universitet, där de tillsammans med studenter och forskare utför olika utvecklingsprojekt. Flera av deras medarbetare har rekryterats efter att ha deltagit i studentprojekt, vilket har skapat en naturlig pipeline för talangutveckling.

– Vi har haft 278 studenter de senaste tio åren som har jobbat med olika typer av projekt. Väldigt många projekt har vi lyckats skapa värden med ganska fort. Sedan finns det andra ex-jobb som har varit mer kunskapsöverföring från universitetet till oss som organisation, säger Samuel Holmström.

Ständiga avstämningar

De gör regelbundna medarbetarundersökningar och använder ENPS som ett verktyg för att mäta medarbetarnas lojalitet och engagemang. ENPS-frågan som lyder ”Hur troligt är det att du skulle rekommendera din arbetsplats till en vän eller kollega?”, ger en snabb översikt av hur medarbetarna ser på sin arbetsgivare. Lundqvist Trävaru ligger på höga 8,48 av 10,00 möjliga poäng i undersökningen.

– Det hjälper oss i ledningsgruppen att se problem, till exempel att arbetsmiljön på en avdelning inte är riktigt bra. Där behöver vi fokusera mer på den frågan, och nästa gång vi gör undersökningen vill vi se att det här värdet har gått upp på den avdelningen, förklarar Samuel Holmström.

De mäter arbetsbelastning och medarbetarnas mående dagligen. Eftersom en regel i företaget är att ingen chef har fler än tio direktrapporterande fångas eventuella problem snabbt upp.

Blir det inte väldigt många chefer i organisationen på det sättet?

– Jag har sett organisationer och företag där cheferna har väldigt många anställda, och risken är att chefen mer blir en planerare, och människan blir en siffra på ett papper, säger han.

När gränsen går vid tio blir ledarskapet i bolaget mer närvarande och organisationen plattare, menar han. Cheferna har koll på individerna och kan stötta dem i deras utveckling och välmående.

– Jag tror det har varit väldigt viktigt för oss.

Bad English – framtidens företagsspråk

Från 2010–2020 har lönsamheten legat över branschsnittet alla år utom ett. När Samuel Holmström började som vd 2012 var företagets omsättning cirka elva miljoner. Under 2020 nådde omsättningen 106 miljoner, och i dag ligger den på ungefär 236 miljoner. Bolaget har hög soliditet och styrelsen är tydlig med att den långsiktiga lönsamheten är prioriterad. Det gör det möjligt att göra strategiskt långsiktiga investeringar som till exempel den digitala plattformen.

– Och vi kan göra så för att vi har en buffert. Vår kassa skulle i princip täcka driften ett år utan en enda krona i intäkt, konstaterar Samuel Holmström.

En av faktorerna bakom den lönsamma tillväxten är expansionen till marknader utanför Sverige, inklusive Norge, USA och Nya Zeeland. Det har öppnat nya intäktsströmmar och bidragit till företagets ökade omsättning. Samuel Holmström är särskilt stolt över USA-etableringen som har utvecklas väl. Den genomfördes med låg risk bland annat eftersom man började i liten skala, med ett Instagramkonto och en hemsida. I stort sett all försäljning i USA sker fortfarande via Instagram där de driver i princip all marknads- och kundkontakt.

– Det är också ganska roligt när vi bjuder in våra amerikanska partner. Det händer någonting i bolaget när alla måste prata engelska i en vecka. Vissa tycker det är lite jobbigt, men det är coolt. Så jag ser fram emot att när jag måste byta företagsspråk och det officiella språket blir ’bad English’. Det ska vara avdramatiserat.

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

VD-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.