Sätt digitala följare i första rummet!

Bokanmälan Ledaren Staffan Ekengren har skrivit boken ”Följarna först” som visar hur företagets egen redaktion kan bli en stark muskel i kommunikationsarbetet i en tid när innehållsarbetet går hand i hand med en snabb utveckling av digitala kanaler.

Sätt digitala följare i första rummet!

Redaktionell kommunikation, eller content marketing, är ett av de viktigaste verktygen för kommunikatörer och marknadsförare idag. Det handlar om att sätta sina följare och de man vill kommunicera med i första rummet och skapa redaktionellt innehåll som de verkligen har glädje av. För att åstadkomma det behöver kommunikatörer behärska det redaktionella hantverket, så som att nyhetsvärdera, hitta rätt vinklar och på ett flyhänt sätt förmedla starka berättelser.

I Följarna först visar Staffan Ekengren hur företag får redaktionell kommunikation att hända på riktigt, i vardagen. Boken går konkret igenom hur en inhouseredaktion byggs upp och görs redo att producera innehåll, men också hur lean, smarta processer och ledarskap hjälper redaktionen att arbeta effektivt och långsiktigt.

Erfaren vd delar med sig av sina misstag

Boken innehåller också caseintervjuer där företag och organisationer delar med sig av sina erfarenheter av att arbeta redaktionellt.

Staffan Ekengren är en ledare och föreläsare inom redaktionell kommunikation. Som chef för Scania Newsdesk har han byggt upp en framgångsrik inhouseredaktion. Staffan Ekengren har tidigare arbetat som journalist och redaktör inom både dagspress och radio, samt varit presschef på ICA-gruppen.

Följarna först ges ut av bokförlaget Liber.

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

VD-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.