Det här berättar Fredrik Bauer om i sin nya bok, Världens bästa möten.
Så skapar man världens bästa möten
Läsvärt
I de undersökningar som mötesexperten Fredrik Bauer har genomfört finns en del dyster statistik. Exempelvis är det över hälften av alla människor som lämnar ett möte som inte vet vad de kom fram till. Samtidigt är lösningen ofta förvånansvärt enkel.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
– Jag har tröttnat på trista och ineffektiva möten. Droppen kom när jag och femtio kollegor satt på ett möte som pågick i nittio minuter, där precis all information var sådant jag redan hade läst på intranätet. Det var där jag bestämde mig för att det fick vara nog. Så jag sade upp mig och startade eget. För det finns många enkla saker vi kan göra för att få deltagarna delaktiga, så att de faktiskt bryr sig om vad som sägs, säger Fredrik Bauer.
Tre tydliga tecken att du sitter på ett dåligt möte
– Du vet inte varför ni har mötet, vad ni ska komma fram till eller varför du är med.
– En person pratar hela tiden.
– Varken mötesledaren eller deltagarna är engagerade.
Hybridmöten- det bästa eller sämsta av två möten
Fredrik Bauer menar att det finns många sätt att skapa bättre möten.
– Du kommer långt med att ha ett tydligt syfte och att börja och sluta mötet i tid. Kanske låter det som enkla tips, stanna då till och fundera på dina egna möten. Vet du alltid varför du är med på alla möten? Börjar och slutar alla dina möten verkligen i tid?
Genom konkreta exempel, fakta och aktuell forskning får man i boken Världens bästa möten lära sig verktygen för att skapa effektivare möten, oavsett om det gäller fysiska, digitala eller hybrida sådana.
Fredrik Bauers vision är att rädda världen från tråkiga och ineffektiva möten. Han hjälper individer, företag och organisationer att få effektiva möten med aktiva deltagare. Fredrik har själv initierat flera studier inom möteseffektivitet och har en fil.mag. inom Creative Business Management och projektorienterat ledarskap.
Världens bästa möten ges ut på bokförlaget Eget Förlag.