Så ska ett vd-cv se ut

Cv Jobbsökardags? Ett cv bör vara både lättläst, snyggt och relevant. Här bjuder cv-proffset Birgitta Möller på sina bästa tips.

Så ska ett vd-cv se ut
Det är en konst att skriva ett intressant cv. Foto: Stock Adobe.

Jobbsajten Monster gjorde för några år sedan en internationell undersökning, som visade att rekryterare i genomsnitt lägger 31 sekunder per cv när de läser ansökningar. Lita inte på det, varnar Birgitta Möller, meriterad cv-expert och grundare av cvhjälpen.nu.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
VD-tidningen premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Strategiska artiklar med tips och analyser.
  • 6 fullmatade magasin årligen.
  • Tillgång till premiumnyheter på vdtidningen.se.
  • 100 procents fokus på vd-rollen.
Redan prenumerant?

– Jag är med i en amerikansk tankesmedja som säger att sex sekunder är vad du kan räkna med att få, säger hon och citerar lärarna bakom de krävande certifieringar hon har genomgått:

– Det första intrycket är avgörande – vad ser de, vad lägger de märke till, vad tar de in? Finns där inget av intresse går de sannolikt vidare med en annan sökande.

Hitta rätt storlek på typsnitt

Så hur ska ett cv som fångar intresset se ut? Det handlar om både form och innehåll, förklarar Birgitta Möller. Ett bra cv är snyggt och fångar uppmärksamheten direkt: ”Get them at hello!”. Det har en bra balans mellan text och luftighet, ojämn högermarginal eftersom det gör texten mer lättläst och ett modernt typsnitt. Tänk på att ett cv kan komma att läsas på både liten skärm och på papper.

Birgitta Möller är professionell cv-expert och grundare av cvhjälpen.nu.

– Calibri tycker jag är jättesnyggt på både skärm och i utskrift, och väldigt effektivt på så vis att du får in mycket text utan att behöva minska bokstävernas storlek så mycket. Använd inte Times New Roman. Det är så uttjatat och känns daterat, du är minst 40 eller snarare 50 om du väljer det.

Graden (storleken) på bokstäverna är viktig – ingen kommer att ens försöka läsa ditt cv om texten är satt i sju punkter. Men för stora bokstäver är lika illa.

– Det ser inte bra ut. Lite som om du inte har något att skriva och behöver fylla ut tomrummet med en större storlek på texten, påpekar Birgitta Möller.

Viktiga hållpunkter

En vansklig sak är att ha ett foto av sig själv på cv:t. Gångbart i Sverige, förutsatt att det är en bra bild. Men undvik detta grepp utomlands.

– I många länder ser det inte seriöst ut. I England skulle de skratta åt dig och tycka att du verkar inkompetent. I USA har de diskrimineringslagar som gör att de måste kasta din ansökan i papperskorgen om de har råkat se en bild på dig.

Vill du ge rekryterarna ett ansikte kan du länka till din LinkedIn-sida. Där har du också utförligare information om styrelseuppdrag, och rekryterare kan enkelt se vilka eventuella gemensamma kontakter ni har. Att ha med för mycket information är ett misstag många gör och som kan kosta dig rekryterarnas uppmärksamhet, oavsett hur lämpad du är för tjänsten.

Birgitta Möller listar några viktiga hållpunkter när texten ska formuleras:

*Håll dig till relevanta fakta. Det ska vara lätt för den som läser att se hur din profil matchar jobbet.

*Lyft fram det som skiljer ut dig. Vissa uppgifter är så allmänna att ingen fäster sig vid dem.

*Undvik adjektiv. Gestalta i stället. Säg inte att du är ”teamorienterad”, beskriv något du har lyckats med så att det framgår.

Använd storytelling

Ett bra sätt att gestalta i text i stället för att rada upp fakta är att använda storytelling. Genom att berätta i stället för att ”rada upp” så aktiveras fler områden i hjärnan hos mottagaren, som lättare minns det du vill säga.

– Tänk C.A.R. – challenge, action, result. Svarar man på det så får du din storytelling. Du måste skriva vad du gjorde, vad du har åstadkommit, bara det skiljer dig från alla andra, framhåller Birgitta Möller.

Hon beskriver också hur innehållet i ett cv bör vara ”framåtlutat”, ingen historisk exposé utan marknadsföring av dina färdigheter som öppnar för en intressant diskussion. En presentation utan att lägga alla korten på bordet.

– Se cv:t som en faktabaserad aptitretare, man positionerar sig som en intressant kandidat, en perfekt nyanställning, förklarar hon.

Kvinnor måste fundera på sina ordval

Till sist, om du är kvinna – gå inte i fällan att tona ner dina meriter.

– Kvinnor har en tendens att sabba för sig själva i cv:t. De vill ha med så många detaljer och så vill de gärna säga att det var inte bara de, de vill gärna poängtera att de inte var ensamma om att göra en sak men det vet alla redan, konstaterar Birgitta Möller.

Hon tror att kvinnor är rädda för att framstå som överdrivna, men resultatet blir motsatsen. Kvinnor har också anledning att fundera över sina ordval.

– Kvinnor använder inte tillräckligt starka verb. Män säger att de ledde och utförde, kvinnor använder deltog och medverkade. Det påverkar vilket intryck du gör med ditt cv.

Fakta: 6 tips för ett perfekt cv

  1. Förlora dig inte i onödiga detaljer men bli inte heller för generell. Utgå inte ifrån att din bakgrund redan är välkänd och att alla kan bedöma din kompetens utifrån uppräkningar av rörelseresultat. Ta med det viktigaste och sätt in i ett sammanhang, så att det blir en tydlig bild av varför du passar för uppdraget.
  2. Ha ett tydligt definierat karriärmål så blir det lättare att formulera ett cv som är fokuserat på rätt saker, och låter mottagaren förstå vem du är. Vilken sorts uppdrag söker du? Vad vill du åstadkomma på ditt nästa jobb? Fokus i ditt cv ska vara på ”det nya du”, rollen du vill ha efter den du har i dag. Är du ekonomichef och vill bli vd, fokusera inte bara på dina finansiella kompetenser utan på din framgång inom management, strategisk planering, ledarskap, joint ventures, team building och affärsutveckling.
  3. Ha med viktiga nyckelord för rollen du är intresserad av. Om AI (en bot) läser cv:t är det viktigt att dessa finns med. Tänk på att nyckelord ändras, det finns ingen fast uppsättning som passar över tid. Ha koll på de senaste inom just ditt område.
  4. Fokusera på de STORA sakerna: omsättningsmål, tillväxt, specialprojekt, kostnadsbesparingar med mera. Spara de små sakerna (detaljerna) till intervjun.
  5. Beskriv inte funktionerna, utan vad du gjorde och resultatet. Ge konkreta exempel med hjälp av storytelling.
  6. Ha INTE med saker från din bakgrund som inte är relevanta för rollen du söker. Äldre erfarenheter som inte är relevanta bör få begränsat utrymme i cv:t.

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

VD-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.