Inställningar för Cookies

Denna webbplats använder cookies för att förbättra din upplevelse när du navigerar genom webbplatsen. Av dessa lagras de cookies som kategoriseras som nödvändiga i din webbläsare eftersom de är väsentliga för att de grundläggande funktionerna på webbplatsen ska fungera. Vi använder också cookies från tredje part som hjälper oss att analysera och förstå hur du använder denna webbplats.... 

Alltid aktiv

Nödvändiga cookies behövs för att tillhandahålla grundläggande funktionalitet på webbplatsen. Exempelvis för att spara din inställningar för cookies. Dessa cookies lagrar ingen personlig identifierbar data.

Inga cookies finns angivna

Analyscookies används för att bättre förstå hur besökarna interagerar med webbplatsen.

Så bygger du ett tryggt ledarskap – med compassion

Ledarskap Compassion är nyckeln för framtidens organisationer. Men vad innebär begreppet? Och hur kan man som ledare utveckla sina ”compassionmuskler”? Svaren finns i en ny bok.

Så bygger du ett tryggt ledarskap – med compassion
Gabriela Jones och Alexandra Thomas är båda psykologer och specialister i organisationspsykologi.

Arbetsplatsen kan vara en källa till både glädje och mening, men den kan också ge upphov till stress och ohälsa. De ledare som vill nå framgång kan därför inte bara fokusera på produktivitet och resultat. Välmående, samarbete och medmänsklighet är nycklarna till långsiktig överlevnad.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.

– Ett sådant ledarskap ger inte bara konkurrensfördelar – för många organisationer handlar det om ren överlevnad. Samhället behöver idag ledare som kan möta både tidens komplexitet och den ökade ohälsan med förståelse, empati, vänlighet och mod, säger Alexandra Thomas, författare till boken Compassionfokuserat ledarskap som hon skrivit tillsammans med Gabriela Jones.

”Hur kan jag bäst vara till hjälp?”

Compassion kan beskrivas som ”empathy in action”. Det innebär att man är medvetet närvarande i svåra situationer och vågar agera för att främja en kultur som fokuserar på medkänsla.

Frågan som driver en compassionfokuserad ledare är alltid: Hur kan jag bäst vara till hjälp?

Boken innehåller exempel, praktiska övningar och reflektionsfrågor som ger läsaren verktygen för att träna upp sina ”compassionmuskler”. Den visar hur du kan praktisera compassion i vardagen, men även hur du kan forma en arbetsmiljö som bygger på compassion.

– Boken ringar in viktiga förmågor som utvecklar compassion och som du medvetet kan träna, likt en muskel. När vi gör det stärks neurologiska nätverk som belönar oss med känslor av glädje och välmående, säger Gabriela Jones.

Avgörande för framtidens verksamheter

Gabriela Jones och Alexandra Thomas är båda psykologer och specialister i organisationspsykologi. De är övertygade om att framtidens ledarskap bygger på samarbete och förmågan att jobba med inkludering, tillit och engagemang. Och att ett compassionfokuserat ledarskap är avgörande för framtidens organisationer.

– Vår förhoppning är att boken ska fungera som vägledning i det arbetet och inspirera till ett ledarskap som ser till social och ekonomisk hållbarhet, säger Alexandra Thomas.

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

VD-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.