I dag används ordet retorik allt oftare i vardagligt tal och i media. Förekomsten av ordet retorik är i dag mycket större än för bara tio år sedan. Och det är bra. För retorik är naturligtvis så mycket mer än ett akademiskt ämne. Retorik ägnar vi oss alla åt på det ena eller andra sättet och har alltid gjort. Att på olika sätt övertyga, försöka få igenom sin vilja, trigga och attrahera till lyssning och interaktion är en självklar del av människans kommunikation.
Den mänskliga förmågan att systematisera tankar och ord ledde så småningom till att gäng greker för så där drygt 2 000 år sedan utforskade, organiserade och utvecklade dessa naturliga företeelser i det mänskliga tänkandet och talandet. Ur detta växte ämnet retorik fram. Retorik som ämne uppfanns inte utan ”upptäcktes” genom analys och systematisering. De flesta människor använder sin retorik spontant och osystematiskt. Så funkar flertalet och det går att vara framgångsrik med det. Andra tillgodogör sig den organiserade kunskap som finns och använder den medvetet. Det behöver definitivt inte leda till framgång men kan vara ett kraftfullt verktyg.
Oavsett förhållningssätt kan vi konstatera: Retoriker, det är vi alla.
Per Furumo är föreläsare, utbildare och konsult i talarträning/retorik/presentationsteknik med många stora företag och organisationer bland kunderna. Jan Ragnartz är grafisk formgivare, Art Director och illustratör i Sverige och internationellt. Tillsammans gör de Retorikbubblan för VD-tidningen.