nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Renässans för ”Riv pyramiderna!”

Den 20 juni utkommer Jan Carlzons klassiska bok ”Riv Pyramiderna!” i en nyutgåva med ett nytt förord av Jan Carlzon där han reflekterar över bokens framgångar och effekter.

 Riv pyramiderna har beskrivits som den bästa ledarskapsboken av en ledare. Bland annat har den hyllats av en amerikansk president – Bill Clinton – och finns fortfarande som kurslitteratur på Harvard Business School. Den är utgiven i mer än 50 länder och säljs fortfarande i tiotusentals examplar runt om i världen.

Jan Carlzon skrev boken sommaren 1985, i första hand med SAS-anställda i åtanke, utan en tanke på att boken skulle få en sådan genomslagskraft. I den utgår han från sitt förändringsarbete i SAS, men lyckas också förutspå och ta täten i en samhällsutveckling som fortfarande pågår.

När tidningen Chef rankade de största händelserna i svensk ledarskapshistoria kom Riv pyramiderna! etta. När omvärldsbevakningsföretaget Kairos Future frågade 1 700 svenska chefer vem eller vad som hade betytt mest för deras karriärutveckling svarade 48 procent Jan Carlzon. Ingen annan händelse eller person fick mer än någon procents svarsfrekvens.

– Den är helt enkelt fantastisk och jag rankar den topp 3 bland alla ledarskapsböcker som jag läst. Jag är dessutom fascinerad över hur aktuell den fortfarande är”, säger Tobias Nielsén, förlagschef och vd på Volante som nu ger ut boken.

Jan Carlzon är fortfarande ute och föreläser utifrån sin ledarskapsfilosofi, som han menar snarare är en livsfilosofi – om att se människan. Det kunder förknippar Jan Carlzon med är hans roll som företagsledare och en klok, duktig och karismatisk chef som uträttat väldigt mycket för många människor.

Han var vd och koncernchef för SAS 1981–1993. Dessförinnan var han vd för Vingresor 1974–1978 och för Linjeflyg 1978–1981. Jan Carlzon har senare investerat i och byggt upp ett flertal svenska företag.

Taggar:

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Alla chefer är inte psykopater

Du hör ett tal om Fidel Castros förträfflighet. Samtidigt får du höra att talaren blivit ombedd att argumentera för denna hållning. Tror du talaren uppskattar Castro? Troligen gör du det. I experiment som gjorts på just det här sättet visar det sig människor tror att talaren tycker så här om Castro – man skiljer inte […]

Förvalta kunderna och nå framgång

Lönsamhet är nära kopplat till förmågan att behålla kunder över tid. Men det är de lönsamma kunderna och kunder med potential ni behöver. Så ta reda på vilka som är era bästa kunder och att sedan se till att ta hand om dem.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här