Handelns bästa företag korade

Ledarskap Under eventet Retail Awards delade Svensk Handel och branschtidningen Market ut tolv priser. Det nya priset Årets Arbetsgivare gick till Synoptik och utmärkelsen Årets Ledare tilldelades Synsams vd Håkan Lundstedt.

Handelns bästa företag korade

Retail Awards är Svensk Handels årliga evenemang med syftet att lyfta fram, belöna och hylla framgångsrika företag, personer och satsningar i handeln. Årets arbetsgivare är en ny kategori för i år och anledningen till det nya priset är att medarbetarna blir en allt viktigare resurs i en allt tuffare konkurrens.

– Handeln har nog aldrig varit mer spännande och intressant än vad den är just nu. Även om handelns företag alltid har varit dynamiska och lyhört gått i takt med samtiden har förändringstakten exploderat de senaste åren. Vinnarna tillhör de företag och medarbetare som står i frontlinjen och driver utvecklingen i handeln.  Det är de som ser till att svensk detaljhandel fortsätter att vara konkurrenskraftig även i framtiden, säger Karin Johansson, vd Svensk Handel.

Synoptik har målmedvetet arbetat för att vara bästa möjliga arbetsplats där personlig utveckling och ”kul på jobbet” prioriteras högt.

– Det är som att vinna handelns Oscars-statyett. Jag är så stolt. Vi har länge arbetat värderingsstyrt, och det ger bevisligen resultat, säger Roland Olsson, vd på Synoptik.

Juryns motivering till Synoptik lyder:

”Med skarp blick för service konkurrerar kedjan med nöjda och engagerade medarbetare snarare än återkommande erbjudanden och låga priser.

Under devisen “Vi vill se dig lyckas” erbjuds personalen löpande utbildningar, coachande månadsmöten och konkreta handlingsplaner för att ta tillvara på och utveckla den höga kompetens som redan finns inom organisationen. 

Med stark tillit till ledarskapet, stor stolthet över det gemensamma arbetet och en hög trivsel på arbetsplatsen visar medarbetarna att företaget är en arbetsgivare som verkligen ser sin personal.”

Håkan Lundstedt, vd Synsam utsågs till Årets ledare och i juryns motivering lyfts bland annat fram att han har en tydlig vision, är förbättringsorienterad och ställer höga krav på sig själv och andra, och är samtidigt väldigt uppskattad.

I kategorin Årets kundklubb tog Polarn o Pyret emot priset för sitt lojalitetsprogram PoP Plus. Årets e-handel blev snabbväxande Lyko.se som bjuder på en smidig användarresa. Elgiganten kammade hem två priser, dels för Årets butikskedja och dels med butiken i Arninge utanför Stockholm.

Priset för Årets tillväxtföretag gick till Kidsbrandstore, som började sälja kläder för ungdomar på nätet men nu också driver omnikanalbutiker och som i snitt fördubblar sin omsättning varje år.

Annie Ankersjö, som jobbar på Nymans Ur i Stockholm, fick ta emot priset som Årets butikssäljare. Bland annat för att hon har förmågan att möta varje kund individuellt och anpassa sin nivå efter deras behov och kunskap.

Bemötandet och den småskaliga produktionen får kunderna hos Winston & Elle i Sundbyberg att känna sig unika och det hjälpte dem att vinna Årets butik.

I kategorin Årets logistiksatsning, kammades priset hem av nätmodeaktören Zalando som under året har öppnat sitt första nordiska lager, strax utanför Stockholm.

Efter att ha varit finalist två år i rad var det nu tid för Clas Ohlson att få priset för Årets hållbara butikskedja.

Årets butikskoncept blev i år Ikea Kök, en pop up-satsning som uppskattades av kunderna och blev betydligt långvarigare än planerat.

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

Vd-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.