Håll dig uppdaterad med vårt kostnadsfria nyhetsbrev

Varje vecka får du en sammanfattning av de senaste nyheterna direkt till din inkorg.

Registrera dig

Organisationerna som erbjuder bäst kundservice

Affärerna Undersöknings- och actionplattformen Brilliant Future presenterar här en lista med de organisationer som erbjuder bäst kundservice - och vilka faktorer som ligger bakom den höga servicenivån. Bland toppnoteringarna finns bland annat Swedbank, Norrtälje kommun, Mälarenergi, Apoteket och Lendo.

Organisationerna som erbjuder bäst kundservice
Den främsta faktorn som gör att de topprankade organisationerna sticker ut är medarbetarnas kunskap.

Med hjälp av data från 2,5 miljoner kundundersökningar har Brilliant Future kartlagt kundupplevelsen inom en rad olika branscher. Nu presenterar de vilka organisationer som toppar listan tillsammans med vilka faktorer som ligger till grund för utmärkelsen.

Den främsta faktorn som gör att de topprankade organisationerna sticker ut är medarbetarnas kunskap. Kunniga medarbetare levererar ett stort engagemang, vilket har en direkt effekt på kundupplevelsen. Förutom kunskap har även andra faktorer som uppklarningsgrad i ärendet, upplevd enkelhet, samt kompletterande tips och råd en direkt effekt på kundupplevelsen.

– Våra löpande analyser visar att engagerade medarbetare skapar lojala kunder och stärker affären. De organisationer som toppar listan för bäst kundservice visar vägen genom att satsa på kunskap. Det ökar möjligheterna för varje medarbetare att frigöra sin potential och sitt engagemang, vilket har en direkt påverkan på kundlojaliteten. Tillsammans visar de vikten av att kontinuerligt kartlägga kundupplevelsen för att få ett kvitto på hur organisationen ligger till, säger Andreas Ferm, vd på Brilliant Future.

Hela listan – organisationerna som levererar bäst kundservice i sin bransch:

Bank

1. Volvofinans Bank

2. Nordax

3. Swedbank Kundcenter

Energi

1. Mälarenergi

2. Bixia

3. Öresundskraft

Finansiella tjänster

1. TietoEVRY

2. Lendo

3. SevenDay

Försäkring

1. Lärarförsäkringar

2. Länsförsäkring Kronoberg

3. Länsförsäkringar Skaraborg

Handel

1. Clas Ohlson

2. Komplett

3. Apoteket

Kommun

1. Norrtälje kommun

2. Östhammars kommun

3. Ängelholms kommun

Årets förändringsresa – organisationerna som har förbättrat sin kundservice allra mest från 2019 till 2020:

1. IP Only

2. Nacka Energi

3. Sigtuna kommun

Karriär

Strategi & målstyrning

Kunskapsmaterial

Inspiration

Ledarskap & styrning

Vårt nyhetsbrev

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Skickar begäran
Jag godkänner att Vd-tidningen sparar mina uppgifter.
VD-tidningen

Vd-tidningen Premium

För dig som har 100 procents fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.