Med hjälp av data från 2,5 miljoner kundundersökningar har Brilliant Future kartlagt kundupplevelsen inom en rad olika branscher. Nu presenterar de vilka organisationer som toppar listan tillsammans med vilka faktorer som ligger till grund för utmärkelsen.
Den främsta faktorn som gör att de topprankade organisationerna sticker ut är medarbetarnas kunskap. Kunniga medarbetare levererar ett stort engagemang, vilket har en direkt effekt på kundupplevelsen. Förutom kunskap har även andra faktorer som uppklarningsgrad i ärendet, upplevd enkelhet, samt kompletterande tips och råd en direkt effekt på kundupplevelsen.
– Våra löpande analyser visar att engagerade medarbetare skapar lojala kunder och stärker affären. De organisationer som toppar listan för bäst kundservice visar vägen genom att satsa på kunskap. Det ökar möjligheterna för varje medarbetare att frigöra sin potential och sitt engagemang, vilket har en direkt påverkan på kundlojaliteten. Tillsammans visar de vikten av att kontinuerligt kartlägga kundupplevelsen för att få ett kvitto på hur organisationen ligger till, säger Andreas Ferm, vd på Brilliant Future.
Hela listan – organisationerna som levererar bäst kundservice i sin bransch:
Bank
1. Volvofinans Bank
2. Nordax
3. Swedbank Kundcenter
Energi
1. Mälarenergi
2. Bixia
3. Öresundskraft
Finansiella tjänster
1. TietoEVRY
2. Lendo
3. SevenDay
Försäkring
1. Lärarförsäkringar
2. Länsförsäkring Kronoberg
3. Länsförsäkringar Skaraborg
Handel
1. Clas Ohlson
2. Komplett
3. Apoteket
Kommun
1. Norrtälje kommun
2. Östhammars kommun
3. Ängelholms kommun
Årets förändringsresa – organisationerna som har förbättrat sin kundservice allra mest från 2019 till 2020:
1. IP Only
2. Nacka Energi
3. Sigtuna kommun