Den ökade digitaliseringen har gjort det betydligt svårare att lyssna och fokusera på arbetsplatsen. Det uppger nära två tredjedelar av de 3600 företagsanställda runt om i världen som intervjuats om sin arbetssituation.
I undersökningen säger 98 procent av de tillfrågade att de multitaskar, det vill säga, de gör flera arbetsuppgifter samtidigt och växlar mellan dessa istället för att ägna sig åt en sak i taget. Av de som multitaskar anser 66 procent att de får mer gjort under arbetsdagen jämfört med om de skulle göra en sak i taget. Däremot uppger 36 procent att avbrott i arbetet hindrar dem från att göra sitt bästa. De som multitaskade mest var 80- och 90-talister (64 procent).
De vanligaste avbrotten i arbetet orsakades av telefonsamtal, oväntade besök, chatmeddelanden och sms.
Under telefonkonferenser är det så många som 80 procent av de tillfrågade som sysslar med saker som inte har med telefonkonferensen att göra. De allra flesta, 66 procent hanterar jobbmejl, 35 procent chattar, 34 procent läser personliga mejl, 22 procent ägnar sig åt sociala medier och 21 procent läser nyheter på nätet.
Drygt hälften av de tillfrågade, 55 procent, anser att en av de största utmaningarna på arbetsplatsen är att hantera all den information som strömmar in via digitala kanaler.