Det visar rapporten, Den osynliga valutan, från Donald Davies & Partners som undersökt vilka egenskaper som bygger förtroende. I rapporten refererar de till en undersökning som tidningen Fortune Magazine genomförde för några år som visade ett samband mellan förtroendet för företagschefer och företagens lönsamhet. Högt förtroende för chefer visade sig i högsta grad vara en fråga om lönsamhet. Men vad är det som väcker respektive släcker vår respekt för andra?
Undersökningen visar att personer som väcker respekt är de som verkligen gör skillnad. De som har kunskaper och drivkrafter som andra inte har och på så sätt bidrar till förändring eller skapar någonting nytt. Att vara falsk och förminska andra har motsatt effekt.
När det gäller chefer bygger respekten på en kombination av att vara trevlig och duktig. Som chef måste du vara kompetent nog att utföra det jobb du förväntas göra, och ha en ödmjuk personlighet som vinner andras respekt och förtroende.
Vad väcker vår respekt?
Ärlighet 58,0 procent
Drivkraft att förändra/skapa något nytt 50,0 procent
Ödmjukhet inför sig själv och sin förmåga 48,8 procent
Vänlighet och omtänksamhet om andra 43,2 procent
Ledarskapsförmåga 38,3 procent
Viljan att lära och sprida kunskap till andra 34,0 procent
Förmågan att sprida glädje till andra 33,9 procent
Vad släcker vår respekt?
Att vara falsk 83,9 procent
Att förminska andra 80,8 procent
Att ljuga 62,1 procent
Att köra över andra 48,5 procent
Att alltid framhäva sig själv 41,0 procent
Att se sig själv som ett offer 37,3 procent
Att vara ekonomiskt girig 28,6 procent
Vad väcker respekt för chefen?
En egenskap som efterfrågas hos chefer är ödmjukhet.
Cheferna själva värderar ödmjukhet och respekt ännu högre än genomsnittet.
Var fjärde chef anger att det bär dem emot att lyda beslut från chefer som de inte respekterar.