– Vår tids stora utmaning ligger i förmågan att snabbt kunna anpassa vår organisations kompetenser till samhällets digitalisering. Att stötta medarbetare i att utveckla sina kompetenser är A och O för svenska företag som vill fortsätta vara konkurrenskraftiga, säger Per Johansson, vd på Experis, en del av ManpowerGroup.
Åtta av tio, 79 procent, anser att det är arbetsgivarens ansvar att förse de anställda med kompetensutveckling kring ny teknik och nya arbetssätt.
Efter att själv experimentera och pröva hamnar handledning av ett proffs på andra plats på svenskarnas önskelista när det gäller kompetensutveckling och därefter följer medarbetarsamtal.
– Att en fjärdedel uppger att de inte får tillräcklig kompetensutveckling beror också på att de inte får rätt typ av kompetensutveckling. Ledare behöver i större utsträckning fokusera på att skapa arbetsplatser där de anställda känner frihet att själva pröva och experimentera sig fram, menar Per Johansson.
De branscher där flest saknar kompetensutveckling från arbetsgivaren:
1 Parti- och detaljhandel (31 %)
2 Hälsa, sjukvård och läkemedel (31 %)
3 IT- och telekombranschen (30 %)
4 Finansverksamhet (30 %)
5 Industritillverkning (30 %)