En klar majoritet anser att arbetsgivare och företag i allmänhet har ett stort ansvar för att förbereda arbetstagarna inför framtiden. Endast 36 procent i generation Y och 29 procent i generation Z anser att de i dag har tillräcklig kompetens.
– Men unga yrkesverksamma vill mer än att utveckla sina tekniska kunskaper. Studien visar också att de i hög grad vill investera i egenskaper som social förmåga, god etik och självförtroende, säger Josefine Liljeqvist, som är ansvarig för Deloittes tjänster inom Human Capital.
Många i generation Y och Z understryker vikten av att arbetsgivarna tar ett större socialt ansvar i samhället. De anser att företag utöver sitt traditionella vinstsyfte bör prioritera att skapa meningsfulla arbeten, stärka innovation, möjliggöra karriärutveckling, aktivt arbeta med mångfald och jämställdhet samt bidra till en positiv effekt på samhället och miljön.
Årets rapport visar dock på en tydlig, negativ vändning i de yngres syn på företags agerande och etiska ansvarstagande. Endast 48 procent jämfört med 65 procent 2017 anser att företag agerar etiskt och 47 procent jämfört med 62 procent 2017 att företagsledare engagerar sig för att skapa ett bättre samhälle. De tillfrågade i Norden har dessutom en ännu mer negativ syn på företagen – här anser endast 31 procent att företag handlar etiskt och 33 procent att företagsledare engagerar sig för samhället.
– Det finns en tydlig skillnad mellan vad de anser att ansvarsfulla företag bör åstadkomma jämfört med hur de uppfattar företagens faktiska prioriteringar. Men i de fall där förväntan och verklighet överensstämmer är uppfattningen att dessa företag har större framgång, en mer stimulerande arbetsmiljö, större attraktionskraft och bättre talangutveckling, konstaterar Josefine Liljeqvist.
Studien visar också att 43 procent i generation Y förutser att de kommer att byta jobb inom två år – endast 28 procent avser att stanna längre än fem år. Inom generation Z är lojaliteten ännu lägre. 61 procent kommer att lämna sitt nuvarande jobb inom två år om möjligheten finns.
Vilka är då de viktigaste faktorerna för att kunna attrahera och behålla arbetskraft?
– Utöver god ekonomisk ersättning handlar det om att kunna erbjuda en bra kultur på arbetsplatsen. Det skapas bland annat genom mångfald inom företaget och dess ledning samt stor flexibilitet i arbetet. Därutöver får vi inte underskatta vikten av tydliga utvecklingsmöjligheter, kontinuerlig feedback samt ett högt tempo, säger Josefine Liljeqvist.
publicerad 21 augusti 2018