Sociala medierna som boostar e-handeln

E-handel En stor del av företagens marknadsföring förs i sociala medier. Så vilka plattformar använder de bolag som når ut till flest? Här är svaret.

Sociala medierna som boostar e-handeln
Foto: Adobe stock

För framgångsrika e-handelsföretag är det en självklarhet att använda sociala medie-plattformar för att marknadsföra företaget och dess produkter eller tjänster. Enligt en sammanställning av e-handelsakademin Nordboost är Instagram den kanal där de 100 största e-handelsföretagen har flest följare. Instagram står för 38,9 procent av varumärkenas följare i sociala medier.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
VD-tidningen premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Strategiska artiklar med tips och analyser.
  • 6 fullmatade magasin årligen.
  • Tillgång till premiumnyheter på vdtidningen.se.
  • 100 procents fokus på vd-rollen.
Redan prenumerant?

De sociala medier som räknats i kartläggningen är Instagram, Tiktok, Facebook, X, Linkedin och Youtube.

Allra flest följare i samtliga sociala medier av företagen med huvudkontor i Sverige har klädföretaget Nakd, med över 3,3 miljoner följare. Bland företagen med huvudkontor utomlands är det dock Amazon som ligger i topp med 7,4 miljoner följare.

Här är de största e-handlarna i sociala medier:

  1. Amazon.se med 7,4 miljoner följare (huvudkontor utomlands)
  2. Na-kd.com med 3,4 miljoner följare
  3. Hellofresh.se med 2,9 miljoner följare (huvudkontor utomlands)
  4. Desenio.se med 2,3 miljoner följare
  5. Revolutionrace.se 1,5 miljoner följare
  6. Posterstore.se med 1,5 miljoner följare (ägs av Desenio)
  7. Idealofsweden.se 1,3 miljoner följare

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

Vd-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.