I dag får du som är prenumerant ett pinfärskt nummer av Vd-tidningen i brevlådan. Naturligtvis kan du även läsa magasinet digitalt. På omslaget har vi stjärnskottet Madelene Törnblom, vd för egna ridsportsbolaget Maya Delorez som sex år efter grundandet har en omsättning på över hundra miljoner och en vinstmarginal på 22 procent. En del av hemligheten handlar om att känna sin målgrupp utan och innan och att finnas där kunderna finns – i Maya Delorez fall på ridtävlingar och event, berättar hon för Vd-tidningen.
Temat handlar den här gången om vd:ns roll och drivkrafter. Som vd gäller det att bygga upp ett förtroendekapital, att träna på sin sociala kompetens – något som även introverta personer kan göra – och mitt i detta även ta hand om sig själv och sin hälsa. För den vd som inte mår bra brukar sällan bli särskilt långvarig på sin post, visar en omfattande studie på svenska vd:ar. Sweco Sveriges vd Ann-Louise Lökholm berättar hur hon gör för att inte känna sig ensam på den blåsiga toppen. Hennes strategi handlar framför allt om två saker: självledarskap, och att bygga starka relationer till människorna runt henne.