Läs om vd:ns roll och drivkrafter i senaste Vd-tidningen

Nytt nummer Förutom temat om vd-rollen bjuder senaste numret av Vd-tidningen på verktygslådor, krönikor och inspiration. Missa inte heller intervjun med en vd och grundare som verkligen lyckats med sitt startupbolag!

Läs om vd:ns roll och drivkrafter i senaste Vd-tidningen

I dag får du som är prenumerant ett pinfärskt nummer av Vd-tidningen i brevlådan. Naturligtvis kan du även läsa magasinet digitalt. På omslaget har vi stjärnskottet Madelene Törnblom, vd för egna ridsportsbolaget Maya Delorez som sex år efter grundandet har en omsättning på över hundra miljoner och en vinstmarginal på 22 procent. En del av hemligheten handlar om att känna sin målgrupp utan och innan och att finnas där kunderna finns – i Maya Delorez fall på ridtävlingar och event, berättar hon för Vd-tidningen.

Temat handlar den här gången om vd:ns roll och drivkrafter. Som vd gäller det att bygga upp ett förtroendekapital, att träna på sin sociala kompetens – något som även introverta personer kan göra – och mitt i detta även ta hand om sig själv och sin hälsa. För den vd som inte mår bra brukar sällan bli särskilt långvarig på sin post, visar en omfattande studie på svenska vd:ar. Sweco Sveriges vd Ann-Louise Lökholm berättar hur hon gör för att inte känna sig ensam på den blåsiga toppen. Hennes strategi handlar framför allt om två saker: självledarskap, och att bygga starka relationer till människorna runt henne.

Målstyrningsskolan går i mål (ursäkta) med en agil modell som tilltalar både stora koncerner och små tech-startups – OKR. Vi bjuder också på verktygslådor i allt från att dra nytta av sin nervositet i presentationer till att lyckas med implementeringen av kvalitetsledningssystem utan att flexibiliteten i organisationen går förlorad.

Toxiska chefer och förtroendekriser är något många har problem med – vi ger tips på hur ni hanterar dem. Och så berättar Lexingtons grundare Kristina Lindhe om hur hon gjorde en exit och sålde bolaget, som då var listat på Nasdaqbörsen. Många parametrar spelade in – hon ville förstås ha en så hög värdering som möjligt, men också se varumärket fortsätta stå starkt i en framtid hon inte själv längre skulle vara en del av. Vi hoppas att ni uppskattar läsningen!

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

Vd-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.