Undersökningen ”Faces of Fraud”, som genomförts på uppdrag av SAS Institute, visar hur omfattande onlinebedrägerier är i Sverige och vilken påverkan de har på konsumenter:
Konsumenter vill ha bättre skydd mot bedrägerier
En ny undersökning visar att skydd mot bedrägerier blivit en kritisk konkurrensfördel för företag.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
● 75 procent har råkat ut för bedrägerier minst en gång under de senaste tolv månaderna. 46 procent har drabbats minst två gånger.
● 49 procent säger sig ha råkat ut för bedrägerier eller bedrägeriförsök oftare under de senaste tolv månaderna, än tidigare.
● 89 procent säger sig vara mer oroliga för bedrägerier vid tiden för undersökningen än vad de varit tidigare.
De vanligaste typerna av bedrägerier är försök att komma över bankinformation och personliga data, med mobiltelefoner och mejl som de vanligaste initiala kontaktmedlen i bedrägeriförsök.
– Undersökningen visar att sex av tio konsumenter skulle byta leverantör på grund av bedrägerier eller om de upplever att en konkurrerande leverantör erbjuder bättre skydd mot bedrägerier, säger Stephanie Ora, globalt ansvarig för analys av finansiell brottslighet på SAS Institute.
Kan offra bekvämligheten
83 procent av respondenterna i undersökningen tycker att företag borde göra mer för att skydda dem mot bedrägerier. De flesta konsumenter är beredda att offra en del bekvämlighet för ett bättre skydd:
● 67 procent accepterar fler kontroller och att transaktioner tar längre tid, i utbyte mot bättre skydd mot bedrägerier.
● 76 procent är villiga att använda biometriska lösningar som ansikts-och röstigenkänning för att sköta betalningar och transaktioner. 50 procent föredrar att använda lösningar för unik identifiering, till exempel biometriska, för att godkänna transaktioner, i stället för att behöva memorera lösenord.
● 66 procent är villiga att dela med sig mer av personliga data, till exempel om var de befinner sig, i utbyte mot bättre bedrägeriskydd.