Ineffektivt samarbete kostar företag miljoner kronor per år

IT & digitalisering Ett nytt sorts arbetsliv med hybridarbete och utspridda medarbetare kräver tydligare samordning kring arbetssätten. Annars riskerar rörigheten att kosta företaget hundratusentals kronor per er år, visar en ny internationell studie.

Ineffektivt samarbete kostar företag miljoner kronor per år
Foto: Stock Adobe

Den genomsnittliga kostnaden för den tid som går till att hantera svårigheter som uppstår på grund av ineffektivt samarbete mellan anställda uppgår till 170 000 kronor per chef. För ett företag med 1000 anställda är blir kostnaden för denna problematik drygt nio miljoner kronor. Det visar en färsk undersökning från Zoom och Morning Consult.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.

Undersökningen baseras på svar från 8 000 anställda från 16 länder. Respondenterna har svarat på hur samarbetet ser ut på deras arbetsplatser, vilka utmaningarna är och vad de hade behövt för att lösa problemen.

Bland annat visar resultaten att kommunikationssvårigheterna föga förvånande ökar i takt med antalet kommunikationskanaler som den anställda förväntas använda. De som använder fler än tio appar löper dubbelt så stor risk att uppleva allvarliga samarbetsproblem jämfört med team som använder färre än fem. Den komplexa och spretiga appmiljön uppges vara är den främsta orsaken till ineffektiv kommunikation, försenade projekt och minskad produktivitet.

Chefer kämpar med många möten

Undersökningen visar också att äldre medarbetare föredrar fysiska möten, medans de yngre föredrar digitala kommunikationsmetoder. 

Chefer som använder AI-verktyg uppger att de kan lösa problem snabbare och upplever en förbättrad arbetsmiljö. 

Chefer uppger också att de kämpar med att hantera sin tid mer effektivt, och upplever att nästan all arbetstid slukas av möten. Flera svarar att de skulle föredra att kommunicera asynkront – det vill säga slippa att kommunicera all information i realtid – för att komprimera mötestiden. På så sätt skulle de bättre kunna strukturera upp sin arbetsdag.

Några av behoven som framkommer av rapporten: 

  • Lyssna på de anställda genom att samla in information om vilka samarbetsverktyg och metoder som fungerar bäst för olika uppgifter och utforma effektivare processer utifrån det.
  • Slå ihop appmiljön och säkerställ att det finns en balans mellan synkront och asynkront arbete – det vill säga realtidsbundet eller icke-realtidsbundet arbete.
  • Utbilda medarbetare i användning av AI-verktyg för att spara tid och öka produktiviteten.
  • Skapa en smart mötesstruktur genom att minska antalet onödiga möten och uppmuntra till asynkront samarbete för att ge teamen mer tid för strategiska arbetsuppgifter.

Om undersökningen

Rapporten ”Global Collaboration in the Workplace” administrerades av Zoom och Morning Consult för att identifiera olika företags metoder för att samordna samarbete, minska ineffektivitet och använda AI för att förbättra produktiviteten. Resultaten av undersökningen baseras på svaren från 8000 anställda i 16 länder, inklusive Sverige. 

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

VD-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.