Håll dig uppdaterad med vårt kostnadsfria nyhetsbrev

Varje vecka får du en sammanfattning av de senaste nyheterna direkt till din inkorg.

Registrera dig

Guide om sex samarbetsplattformar

Guide Slack, Zoom eller Teams? Antalet samarbetsverktyg och kollaborationsplattformar är många. Här har vi samlat sex alternativ för de som jagar en effektiv lösning för företaget.

Guide om sex samarbetsplattformar

Coronapandemin har lamslagit världen och många branscher har en svår tid framför sig. Men en sak som viruset har fört med sig är att det verkligen sparkat igång användningen av digitala arbetsplatsverktyg.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
VD-tidningen premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Strategiska artiklar med tips och analyser.
  • 6 fullmatade magasin årligen.
  • Tillgång till premiumnyheter på vdtidningen.se.
  • 100 procents fokus på vd-rollen.
Redan prenumerant?

Som exempel avslöjade Zoom att de under perioden 22 februari till 22 mars hade fått en tolvfaldigad ökning av nedladdningen. Även giganten Microsoft har märkt av behovet. Deras Teams fick en användarökning på tolv miljoner bara på en vecka.

Troligtvis kommer användandet och behovet av lösningar som detta bara att öka – även efter att smittor och virus inte håller oss utelåsta från kontoret. Eller som Microsofts Jared Spataro uttryckte det tidigare i vår när de märkte av ökningen.

– Vi tror att det här kommer att vara en vändpunkt för hur vi arbetar och studerar.

Men vad är det då för skillnad på Ciscos och Googles lösningar, hur differentierar sig Facebook Workplace – och varför använder så många Slack? Här nedan har vi listat sex alternativ och vad de själva lyfter fram som sina egna styrkor.

CISCO WEBEX

– Videokonferenser

Upp till 100 000 personer kan se videon. Det går även att spela in för att dela med de som missade. Enkelt integrerat finns en lista över deltagare som det går att skicka meddelanden till

– Integrerade appar

Oavsett i vilken miljö du jobbar så stöds Microsofts, Googles med fleras lösningar.

– Webinar

Skapa interaktiva webinar för upp till 3 000 personer över 200 enheter. Tack vare teknik fokuseras ljudupptagningen på den aktuella talaren – vilket gör upplevelsen bättre.

– Skärmdelning

Se till att alla deltagare får se vad du vill. Dela dokument, tabeller eller andra applikationer. Även deltagare kan dela bild, utan att det ska behöva krånglas med administration.

– Ai-assistenter

Låt roboten ta hand om administrationen. Webex har en assistent-lösning där ”ai” agerar sekreterare och transkriberar samt sätter upp noter på vad som ska följas upp efter mötet. Eller varför inte be den boka in ett möte i framtiden?

MICROSOFT TEAMS

– Chat

Snabb chat för åsikter, GIF-bilder, dekaler och emojier i gruppchatt eller i privata meddelanden.

– Möten

Från småsittningar upp till 10 000 deltagare. Håll ljud-, video- och webbkonferenser med andra, både i och utanför organisationen, eller kör på stort med livehändelser.

– Samarbete

Den stora styrkan, att inte behöva leta efter filer i massvis av program. I Teams kan du komma åt, dela och redigera Word-, PowerPoint- och Excel-filer i realtid.

– Appar

Lägg till dina favorittjänster från Microsoft och tredje part eller skapa anpassade appar för dina företagsbehov.

– Säkerhet

Microsoft har utformat sitt erbjudande med IT-avdelningen i åtanke, med enkla administrationsfunktioner för samarbete, möten, samtal och appar på ett och samma ställe.

SLACK

– Kanaler

Ett enkelt sätt att organisera och för att få fokus. Här kan team samarbeta och få till ett effektivt arbetsflöde.

– Delade Kanaler

I delade kanaler kan företaget interagera med andra företag eller partners utanför organisationen. Vilket exempelvis öppnar upp för korsbefruktning av tankar, forskning och utveckling.

– Appar

Få bättre arbetsflöde genom att lägga till appar och tjänster från tusentals leverantörer — även Google och Microsoft

– Workflow Builder

Att automatisera rutiner och kommunikation frigör tid. Så att du kan ägna dig åt saker som kräver din expertis.

– Säkerhet

All data är krypterad och Slack erbjuder administrationsverktyg för att hantera säkerhet globalt.

GOOGLE HANGOUTS

– Meddelande

Från enskilda konversationer upp till gruppchattar med 100 personer. Det här är synkroniserat över flera enheter, så oavsett om du hoppar mellan mobil, dator och surfplatta så flyttar konversationerna med.

– Röst- och videosamtal

Omvandla konversationen till ett videosamtal. Från privata samtal upp till gruppsamtal med tio personer. Google har även sett till att användare kan justera hur mycket bandbredd som får användas.

– Spela in direkt/livesänd på Youtube

Precis som det låter kan man få en konferens eller videosamtal inspelat och publicerat på Youtube. En bra funktion om det är material/information som ska spridas i organisationen. Genom att ställa in vem som kan se videon försäkrar man sig om att den verkligen når rätt.

– Appar

Utöver det givna, Google Docs, så finns det massvis med tredjepartsappar att lägga till.

– Hangout effects

Liva upp stämningen med lite kitsch. Hangouts har en finess för effekter där deltagare kan sätta på sig digitala glasögon, partyhattar eller andra putslustiga attiraljer.

FACEBOOK WORKPLACE

– Meddelande

Direkt-, grupp- eller organisationsmeddelande. Facebooks lösning gör att det enkelt går att nå vem eller vilka som helst snabbt med text, bilder, tal eller video.

– Videokonferens

Med en knapptryckning så kan du dra igång en videokonferens med upp till 50 personer.

– Live-video

Se till att få interaktion över hela organisationen. Så de som inte är på plats även kan ta del och vara med i diskussionen.

– Omedelbar översättning

Workplace har en inbyggd funktion för att översätta språk. Hela 46 språk finns i lexikonet och när någon publicerar en text – översätts det i realtid.

– Verktygsoberoende

Oavsett om organisationen använder G-Suite, Office eller Jira. över 50 olika företagsverktyg stöds av Workplace

ZOOM

– Chat

Enkel design för att enkelt kunna chatta enskilt eller med flera deltager eller grupper. Fungerar både med kollegor och de som inte sitter i organisationen. Och vill man, är det enkelt att gå över till ett videomöte

– Videomöten

Upp till 1 000 deltagare och 49 samtidiga video på skärm. Även möjlighet att spela in mötena och få dem med sökbar transkribering.

– Telefoni

En telefonilösning som stödjer traditionella företagstelefonisystem. Har en centraliserad administration och tack vare molnet så utlovas hög kvalitet samt pålitlighet

– Video webinar

Upp till 100 i en panel där de kan dela bild och interagera med en publik. Detta är fullt integrerat mot både Facebook Live och Youtube. Går även att göra ”on demand” för de som inte har möjlighet att synka kalendern. Zoom har även en servicedesk som kan hjälpa till med allt från planering till live-support.

– Ändra bakgrund

Är inte hemmakontoret så fräscht? Inga problem, det är bara att sätta en annan. Finessen gör att du kan transportera dig vart som helst (ett foto av din arbetsplats på kontoret) och de på andra sidan behöver inte störas av bakgrunden.

Vårt nyhetsbrev

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Skickar begäran
Jag godkänner att Vd-tidningen sparar mina uppgifter.
VD-tidningen

Vd-tidningen Premium

För dig som har 100 procents fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.