Hållbarhet är en trend och cirkulär ekonomi en het samhällsfråga. Men hur ska man som individ och företag agera om man vill vara en del i detta – och då med tanke på sin telefoni.
Guide: Går det att få telefoner att hålla längre?
Hållbarhet
En bra policy och ett bra skärmskydd – men mer än så går inte att göra. När det kommer till att maximera telefonernas livslängd är brukare ganska begränsade.
– I dag finns det mycket lite du kan göra för att förlänga livet på en mobil, säger Matilda Jarbin på Giab.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Strategiska artiklar med tips och analyser.
- 6 fullmatade magasin årligen.
- Tillgång till premiumnyheter på vdtidningen.se.
- 100 procents fokus på vd-rollen.
Mobiltelefoner är i dag det verktyg som de flesta använder i sitt arbete, så hur maximerar man deras livslängd?
Till en början var tanken här att göra en guide med de bästa knepen… men när Telekom idag pratar med företagen som sysslar med återvinning och återtillverkning – så visar det sig att man som brukare är väldigt begränsad.
Matilda Jarbin är hållbarhetschef på Giab (Godsinlösen) som har specialiserat sig på återanvändning av produkter, returlogistik och cirkulär ekonomi. Hon säger att även om det saknas regelrätta knep för att ”förlänga” livslängden på en mobil – kan man i varje fall se till att ha de bästa grundförutsättningarna.
– Generellt sett är telefoner inte byggda för att hålla länge. Men som användare är det A och O att ha ett bra skydd på telefonen. Alltså ett riktigt bra skal och skärmskydd. Som företag är det viktigaste att ha en väldigt tydlig policy, säger hon.
Henrik Ehlesjö, grundare av Rephone, håller med om att det bästa råd man kan ge är att fysiskt skydda sin mobil.
– Telefoner håller längre än vad man tror. Så behandla din telefon som om det vore din bil. Underhåll den – och tappar du den i backen, så lämna in den och få den fixad. Det blir billigare i längden.
Rephone startades som en reaktion på att det inte fanns några bra alternativ för begagnathandel av mobiltelefoner – en marknad som är stor ute i Europa. Henrik berättar att när de satt och skissade på hur de skulle göra, så lanserades andra alternativ.
– För oss var det en signal att det var dags att köra. När vi startade så tänkte vi att det här primärt skulle vara för privatpersoner. Men när vi kom i kontakt med företag så såg vi att de tyckte det var hyperintressant. Dels för plånboken, men även att det ger en fjäder i hatten för miljö- och hållbarhetstänket, säger han.
Och här håller Matilda med. För företag finns det en hel del pengar att spara på att inte köpa nytt. Det samt att vara tydlig med sin policy.
– Var tydlig med att det exempelvis inte alltid lämnas ut en ny om en mobil går sönder, eller att man alltid får den senaste modellen på marknaden. Vi har exempelvis avtal med företag där vi skickar ut en förreparerad telefon av samma modell och märke om en anställds telefon går sönder.
– Många bolag har inte heller koll på sitt in- och utflöde av telefoner vilket är både kostsamt och riskfyllt. Att anställda ger bort ”gamla” telefoner till barn, eller tar med sig när de slutar innebär att företaget förlorar stora värden. Dels värdet i själva telefonen, men även affärs och säkerhetsmässigt kan det bli stora förluster, säger hon.
Utöver att skydda sin telefon finns det ett råd som både Henrik och Matilda vill ge – byt batteri om det blir dåligt.
– Det finns en förutfattad mening om att det är lika dyrt att byta batteri som att byta telefon. Men det stämmer inte, det kostar några hundralappar och är värt pengarna, säger Matilda Jarbing.
Henrik säger att om man nu befinner sig i situationen att det är dags att byta mobil, så tycker han att återvunnet är ett bra alternativ, och att det inte alls behöver kännas unket att köpa en begagnad.
– Varför tumma på service och kvalitet för att det är en återvunnen produkt? Vi har tagit fram en fin box som vi levererar mobilen i. Där ingår även sim-nyckel, laddare och tillbehör i original. Så i vårt fall levererar vi känslan av en ny telefon – och det här har vi fått superbra kritik för, säger Henrik Ehlesjö.