- Försök att förstå varför det gnälls. Det finns olika skäl till gnället. Det kan vara att jag vill ha uppmärksamhet, jag vill slippa eget ansvar, jag vill göra någon avundsjuk, jag vill ha makt och jag vill ursäkta en dålig insats.
- När det gnälls mycket krävs ett tydligt ledarskap för att nå en förändring. Försök som ledare ta tag i det direkt om du hör gnället. Försök då få den som gnäller att själv komma med en lösning. Fråga exempelvis hur problemet ska lösas och hur personen ifråga själv kan bidra till en lösning.
- Var tydliga kring värdegrund och ramverket kring den. En stabil värdegrund skapar trygghet. Se också till att den är väldokumenterad. Var tydlig med att ni som ledning kommer att reagera på det som stör med den som det berör.
- Förändring skapar ofta utrymme för gnäll, så var då extra uppmärksamma som ledare. Uppmuntra till förändring av allt utom syfte och värdegrund. Uppmuntra ständig utveckling av produkter och tjänster. Prata om förändring och gör det alltid i positiva termer. Förändring har ett egenvärde eftersom vi alltid kan lära oss av eventuella misstag. Det är bra om vi väljer det själva och inte blir påtvingade det av omvärlden.
- Bygg en återkopplingskultur med ständig feedback med såväl beröm som konstruktiv kritik, något som är bra för att undvika gnäll. Se till att alla anställda bidrar till kollegornas kompetensutveckling och företagets konkurrenskraft.
- Stärk stoltheten och fira både små och stora framgångar. Ge beröm. Ju stoltare och tryggare vi är desto mer förändringsbenägna är vi. Motverka nöjdheten, det vill säga var stolt men inte nöjd. Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre. Alla ska ständigt vilja lite mer.
- Våga misslyckas genom att skapa ett klimat på arbetsplatsen som tillåter misslyckanden. Då kommer alla att dels våga göra saker annorlunda, dels lära av sina misstag. Se till att misslyckas ofta, snabbt och billigt.
- Var ett föredöme som chef och vd. Agera som ett föredöme genom att ständigt förändra dina egna arbetsmetoder och efterfråga förändring från dina medarbetare.
- Om det verkligen krävs så går det att inför nolltolerans mot gnället. Den kan handla om svepande kritik utan mottagare eller personkritik bakom ryggen. Gnällkulturen är problemfokuserad och saknar ansvarstagande.
- Om ni har riktigt stora problem med kulturen och mycket gnäll härigenom kan ett bra tips vara att ta hjälp av någon utomstående expert eller konsult. Det finns många sådana personer som är duktiga på marknaden.
Källa: Framfot och Westander.