De viktigaste styrelsetrenderna för 2021

Krönika Hundraårshändelsen 2020 accelererade flera befintliga megatrender in i framtiden. Styrelserummen behöver ha utökad medvetenhet om hur omvärldens har förändrats och en god portion förändringsvilja för att kunna generera nya, uppdaterade strategier som leder verksamheten åt rätt håll.

De viktigaste styrelsetrenderna för 2021
Johanna Palmér är krönikör hos Vd-tidningen. Här skriver hon om behovet av ledarskap.

Hundraårshändelsen 2020 accelererade flera befintliga megatrender in i framtiden. Styrelserummen behöver ha utökad medvetenhet om hur omvärldens har förändrats och en god portion förändringsvilja för att kunna generera nya, uppdaterade strategier som leder verksamheten åt rätt håll.

Tre viktiga trender som leder tankarna och styrelsearbetet rätt år 2021:

Digital transformation.

Begreppet var snudd på uttjatat redan innan 2020, men faktum är att digitalisering nu är viktigare än någonsin mot bakgrund av de genomgripande beteendeförändringar vi gjort under pandemin. Utökningen av e-handel är ett bra exempel på hur snabbt vi människor anpassar oss och vilka starka följdeffekter som sätts i rörelse när många människor beter sig annorlunda samtidigt, allt från försäljning till leverans. Kompetens inom digital transformation finns idag ofta inom den operativa i organisationen, men inte alltid i styrelserummet. Det är avgörande att en grundläggande förståelse för digital transformation finns även inom företagets viktigaste strategiska resurs, styrelsen.

Ökat hållbarhetsfokus.

För ett och ett halvt år sedan gick närmare 200 högt uppsatta företagsledare i USA, bland andra företrädare för Apple, Cisco, Pepsi och Morgan Stanley, ut och sa att aktieägarvärde inte längre kan vara allt. Jämsides, eller möjligtvis ovan detta, bör ansvaret gentemot ett antal intressenter sättas. Anställda, samhället, leverantörer och nationen.

Detta var innan pandemin. Sedan dess har Greta Thunbergs budskap sjunkit längre ned i folks medvetande och skapat ett ökat tryck på hållbarhet på bred front. Det finns snart inte någon plats för de företag som inte tänker in hållbarhet i kärnan av sin affär. Sådana företag kommer skoningslöst sorteras ut i ett kommersiellt maskineri där kunder, investerare och anställda hjälps åt att föra upp framförallt klimatutmaningen på bordet. Den styrelse som inte ser detta som en strategisk fråga är inte en styrelse som är riggad för 2021.

En strategi för framtiden.

Med omvärlden i stark förändring, behöver företagsstrategier ses över oftare. När var senast ni gjorde en strategisk genomlysning? Kanske är omstarten efter pandemin rätt tid att lägga alla kort på bordet och börja om från början? Framtiden ligger troligtvis inte i det sätt ni tidigare definierat era strategier, utan i nya element eller i en omgruppering av det ni redan har. Ju fortare en klar tanke om framtiden kan definieras och förankras, desto tidigare kan ni börja skörda frukterna i form av ökad försäljning, nöjdare medarbetare och kunder och ökat aktieägarvärde.

Fakta

Johanna Palmér

Styrelseproffs, fristående samhällsdebattör och föreläsare inom hållbart ledarskap. Utsedd till Årets Ledare och Årets Samhällsutvecklare i Linköping/Norrköping.

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

VD-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.