nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Foto:Adobe Stock

Fyra tips för att minska stressen på jobbet

Ny statistik från över 28 000 hälsoundersökningar som företagshälsan Avonova genomfört visar att nästan varannan anställd, 45 procent, känner sig ofta eller mycket ofta stressad på jobbet.

– Långvarig stress är en allvarlig hälsorisk som dessutom leder till att vi presterar sämre. Att motverka stress är därför både en viktig hälsofråga och en lönsamhetsfråga, säger Robert Persson-Asplund, forskare och chefspsykolog på Avonova.

Fler kvinnor än män känner sig stressade på arbetet. Av kvinnorna upplever 48 procent stress ofta eller mycket ofta, jämfört med 44 procent av männen. 

– Som förklaring till stressen berättar många anställda om hög arbetsbelastning, krav på tillgänglighet utanför arbetstid och otydligt ledarskap. Arbetsgivare behöver ta dessa berättelser på allvar och jobba systematiskt för att motverka stress hos medarbetarna, menar Robert Persson-Asplund.

Stress har blivit ett stort svenskt folkhälsoproblem och är en av de vanligaste bakomliggande orsakerna till långtidssjukskrivning. Tidiga tecken på skadlig stress kan vara att medarbetaren börjar missa att svara på mejl, inte lyssnar ordentligt eller lättare blir irriterad än tidigare

– Många chefer behöver prata oftare med sina medarbetare om deras arbetssituation. Genom att bygga en tät och förtroendefull relation blir det lättare att fånga upp tidiga signaler och förebygga skadlig stress, avslutar Robert Persson-Asplund.

Fyra tips för att minska stressen din egen stress

1. Gör dig ersättlig. Försök involvera kollegor i ditt arbete så att det alltid finns någon som är insatt och kan ta över om du blir sjuk eller behöver vabba. 

2. Ta paus.Se till att regelbundet ta korta pauser under arbetsdagen och försök att också hitta något som ger dig verklig återhämtning när du är ledig. 

3. Styr när du är uppkopplad.Undvik att kolla jobbmejlen de sista timmarna före läggdags och gör i stället sådant som får dig att varva ned.

4. Motionera.Se till att få in fysisk aktivitet i vardagen – din motståndskraft mot stress ökar rejält om du rör på dig regelbundet.

Fyra tips till arbetsgivaren för att minska stressen 

1. Arbeta systematiskt. Sätt konkreta och långsiktiga mål för att motverka stress och följ upp resultatet.

2. Tydliggör ansvar. Skapa klarhet kring vem som är ansvarig för vad och undvik detaljstyrning.

3. Fånga tidiga signaler. Ha regelbundna och täta avstämningar med medarbetarna om deras arbetssituation för att lättare kunna agera i tid.

4. Prioritera återhämtning. Informera om att övertid inte premieras och att mejl utanför arbetstid samt på semestrar ska undvikas.

Tidiga tecken på ohälsosam stress hos en kollega

• Svarar inte på mejl och missar saker

• Lyssnar inte och är inte helt närvarande

• Går och pratar snabbt

• Avbryter ofta

• Blir irriterad på ett sätt som du inte är van vid

Fler nyheter

Är du en skrämmande vd?

Krönika

Som vd kan du vara skrämmande. Dina ord och dina handlingar skapar oproportionerligt starka reaktioner bland dina kollegor. Ditt missnöje, din kritik och ditt kontrollerande skapar rädslor som triggar omedvetna och uråldriga instinkter hos dina medarbetare som leder till lägre engagemang. Hjärnforskning ger väl underbyggda vetenskapliga förklaringar till varför medarbetares engagemang för sitt jobb dämpas […]

Viktig med strategier för att minska stressen

Studenterna Magdalena Beijner och Johan Wahldén vid Högskolan i Kristianstad har i ett examensarbete studerat hur tidspressen hanteras inom revisionsbranschen. Deras slutsats är revisorer och revisorsassistenter använder strategier som både tar itu med känslorna som kan uppstå av stress och som går direkt till källan till stressen.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här