nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Jasmin Müller

Mikropauser förbättrar hälsoläget på arbetsplatsen

Regelbundna mikropauser i en massagefåtölj får människor att må bättre bara efter några veckor. Det visar forskning som Jasmin Müller vid Högskolan i Skövde presenterar i en ny avhandling.

Resultatet är en aning förvånande, medger Jasmine Müller som genomfört sina forskningsstudier vid Jönköpings universitet.

– Inledningsvis i forskningen fokuserade jag främst på att undersöka om tiominuters raster i en massagefåtölj tre gånger i veckan hade effekt på medarbetarnas fysiska och psykiska mående. Efter åtta veckor kunde jag konstatera; ja, så var fallet. Såväl enkätsvar som uppföljande blodtrycks- och pulsmätningar påvisade det, säger Jasmin Müller

Men mer överraskande var kanske att kontrollgruppen i studien, som inte använde fåtöljen, också mådde bättre, berättar hon:

– Det tyder på att det går att förbättra hälsoläget på arbetsplatsen genom att ökat fokus på frågan. För det var troligen just det de arbetsplatserna och cheferna i min studie gjorde. 

Branscherna och arbetsplatserna i studien var skilda. Alltifrån personalgrupper inom sjukvård som inom bilindustrin deltog. Med i liknande grad samma, positiva, resultat. 

– I framtiden kommer vi sannolikt att behöva jobba högre upp i åldrarna. Och då har samhället inte mindre råd med att vi blir sjuka. Trenden med ökade sjukskrivningar behöver vändas. Friska arbetsplatser är, och kommer därför att förbli, väldigt viktiga, avslutar Jasmin Müller.

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Alla chefer är inte psykopater

Du hör ett tal om Fidel Castros förträfflighet. Samtidigt får du höra att talaren blivit ombedd att argumentera för denna hållning. Tror du talaren uppskattar Castro? Troligen gör du det. I experiment som gjorts på just det här sättet visar det sig människor tror att talaren tycker så här om Castro – man skiljer inte […]

Förvalta kunderna och nå framgång

Lönsamhet är nära kopplat till förmågan att behålla kunder över tid. Men det är de lönsamma kunderna och kunder med potential ni behöver. Så ta reda på vilka som är era bästa kunder och att sedan se till att ta hand om dem.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här