1. Förstå din roll
Kika igenom agendan för mötet i förväg. Varför har du blivit inbjuden? Hur vill mötets ordförande att du ska delta? Vad är mötets syfte? Vad förväntas av dig? Se till att överträffa förväntningarna.
2. Tala ut
Vänta inte på en inbjudan att tala, kom förberedd med förväntningen att bidra. Tänk igenom tre punkter som du vill tala om redan innan mötet och se till att lägga fram dem tidigt under mötet för att göra din röst hörd. Om du inte har en egen punkt att driva så se till att backa upp en kollegas, det visar också på ledarskap.
3. Hitta en mötesmentor
I de flesta organisationer finns några givna mötesproffs. Iaktta dem. Vad är det de gör som funkar? Vilka regler håller de sig till och på vilka sätt tar de plats utan att framstå som buffliga? Till exempel kan det skilja sig mellan möteskulturer hur många frågor och kommentarer som anses vara för många. Lär dig att fråga och kommentera precis lagom mycket.