Hörnstenar för kreativitet och innovation

Affärerna Följande hörnstenar avgör om era idéer blir liggande i en dammig förslagslåda eller omvandlas till lönsamma affärer.

Ledning

Innovationsstrategin ska vara tydlig, ledningens förväntningar ska nå ut i hela organisationen. Belöningssystemet ska vara tydligt, både bekräftelse och ekonomisk belöning. Beröm av enskild eller grupp som visar nytänkande ska ske offentligt.

Tid

Det är ytterst svårt att avsätta tid för kreativitet, men var medveten om att idéer och nytänkande fungerar dåligt under stress, distraktion och hög arbetsbelastning.

Nätverk och omvärldsbevakning.

Skapa nätverk, internt och externt och ställ några enkla frågor: Vad gör konkurrenterna? Vad är nytt? Hur ser framtiden ut?

Modell för utveckling av idéer.

Idéer mår bra av att skrivas ner och presenteras, förbehållslöst, inför andra. Det är viktigt att den ursprungliga kreatören är med i vidareutvecklingen, annars riskerar projektet att tappa energi och engagemang.

Grupper

Arbetsgrupper bör vara breda och bestå av många olika kompetenser och erfarenheter. Men om det blir en för heterogen gruppering ökar risken för friktion.

Kompetensutveckling

Kompetensutveckling och vidareutveckling av medarbetare främjar innovationsförmågan. Skapa en tydlig strategi för kompetensutveckling, ett bra startskott för innovation.

Fakta

Läs mer

I Vd-tidningen nummer 1 2014 hittar du fler artiklar om hur du väcker innovationsförmågan i din organisation.

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

VD-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.