Håll dig uppdaterad med vårt kostnadsfria nyhetsbrev

Varje vecka får du en sammanfattning av de senaste nyheterna direkt till din inkorg.

Registrera dig

Digital omställning försvårar långsiktigt beslutsfattande

Digitalisering Den digitala omställningen innebär en stor positiv möjlighet för tillverkningsindustrin, men gör det också svårare att fatta långsiktiga beslut. Det visar en undersökning bland beslutsfattare i branschen.

Digital omställning försvårar långsiktigt beslutsfattande
Shutterstock

Närmare två tredjedelar av företagsledarna inom tillverkningsindustri uppger att den digitala omställningen är den största utmaningen för tillverkningsindustrin. En övervägande majoritet, 80 procent, upplever att digitaliseringen har en positiv effekt på såväl företag som branschen i stort. Det visar en undersökning som Censuswide gjort på uppdrag av Fujitsu.

Svårt att tänka långsiktigt

Även om företagsledarna är entusiastiska inför digitaliseringen så uppger drygt två tredjedelar att digital disruption gör det svårare att fatta långsiktiga beslut. 98 procent menar att deras organisationer redan har påverkats av den digitala omställningen och 90 procent säger sig även ha vidtagit åtgärder för att dra nytta av utvecklingen.

Tekniska experter behövs

Många beslutsfattare upplever också att de idag är mer bekväma med att fatta beslut relaterade till digitalisering, än vad de var för två år sedan. Samtidigt svarar 71 procent att samarbeten med tekniska experter är avgörande för deras framtida framgång. Samverkan med andra organisationer anses också vara en nyckelfaktor och 36 procent av beslutsfattarna säger att de redan fokuserar på att utveckla olika partnerskap.

Starkt branschförtroende

Branschen uttrycker också ett stort självförtroende. 69 procent ser tillverkningsindustrin som ledande inom digital transformation och 63 procent anser att den egna organisationen ligger i framkant. Detta gör tillverkningsindustrin till en av de mest framstående branscherna när det kommer till digital transformation. Endast sektorn för finansiella tjänster uppvisar större självförtroende på området.

Strategiska partnerskap

Christof Schleidt, Director Business Development och Digital Transformation på Fujitsu.
Christof Schleidt, Director Business Development och Digital Transformation på Fujitsu.

– Företagsledarna är medvetna om att de måste göra mer för att fullt ut bli en del av den digitala arenan och strategiska partnerskap blir ett värdefullt verktyg för att nå dit. Men det kommer krävas en ökad snabbrörlighet för de företag som vill fortsätta ligga i framkant för att inte tappa mark till sina konkurrenter, säger Christof Schleidt, Director Business Development och Digital Transformation på Fujitsu i en kommentar till undersökningen.

 

Läs undersökningen här: 

Fit for Digital: Co-creation in the Age of Disruption

Undersökningen genomfördes i september 2016 bland 1180 beslutsfattare i mellanstora och stora företag inom offentlig sektor, finans, detaljhandel och tillverkningsindustrin i nio länder.

Vårt nyhetsbrev

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Skickar begäran
Jag godkänner att Vd-tidningen sparar mina uppgifter.
VD-tidningen

Vd-tidningen Premium

För dig som har 100 procents fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.