Allting är stilla. Tystnaden nästan total. Hur är det möjligt? För ett ögonblick sedan var accelerationen overklig, som i en film. Går det ens att accelerera så snabbt? Och helt plötsligt, från en sekund till en annan, var allt alldeles stilla inne i stridsflygplanets cockpit. Så stilla. Så fridfullt. Det grålackerade Starfighter-planet har nått toppen av sin bana högt ovanför Arizonas öken efter att med en enorm kraft tryckt sig flera tusen meter upp i luften, en kraft som gör honom vimmelkantig. Vilken fantastisk frihetskänsla! Björn Kjos skrattar ett djupt skrockande och stötvis skratt. När skrattet tystnat så andas han så djupt att hans kropp, som redan är överfylld av upprymdhet, även fylls med rent syre som matas ut från masken som är spänd över hans ansikte. Tankarna driver iväg från nuet, från den överväldigande känslan att flyga ett stridsflygplan för första gången till ett annat första tillfälle, ett som ägde rum över tio år tidigare.
Björn Kjos är elva år gammal. Flygplansljudet från fars lilla enmotoriga propellerplanet överröstar det mesta, nästan även hans egna tankar. En röst får honom att vakna upp ur sitt dagdrömmande där han sitter i andrepilotens säte och spanar ut över landskapet långt under honom. Det är hans fars inhyrda pilot som säger något. Vad var det han frågade? Om Björn ville hålla i spakarna? Självklart! Han skrattar och svarar med darrande röst ja. Långsamt räcker han sina händer efter spakarna. Han testar att vrida lite till vänster. Sedan lite till höger. Sedan till vänster igen. Vad spännande!, tänker elvaåringen förtjust och skrattar återigen högt. För första gången någonsin flyger Björn Kjos ett plan helt själv och inom honom tänds en dröm, ett hopp, om att en dag bli stridspilot.
Norwegian ser dagens ljus
Ett skratt slinker ut från Björn Kjos leende läppar. Egentligen var det inte något speciellt kul som mannen mitt emot sa, bara ett inlägg i diskussionen om finansiering, men Björn är alltid munter, har alltid nära till skrattet och låter ofta sitt karakteristiska skrockande fylla upp världen runt omkring honom. Männen i rummet ler som svar men får snabbt diskussionen på spår igen. De är ivriga att få starta upp ett nytt bolag, redo att slänga sig ut i företagsvärlden igen efter att ha råkat ut för en tidigare konkurs. Björn är där eftersom han är utbildad jurist och hans bekanta har bett om hans hjälp. Diskussionen löper vidare och en av de andra männen gör en rörelse med handen, som om att han försöker vifta bort en fluga. Rörelsen får gamla minnen att komma upp till ytan och för bort Björn Kjos från 1993 och tjugo år tillbaka i tiden.
Larmet ljuder högt på flygbasen i den lilla staden Bodø långt uppe i norra Norge. Ryssarna försöker sig på det igen, att gena över Norge på vägen till Kuba. Det händer ofta, periodvis nästan varje dag och Björn är van, inte alls orolig. Det centrala nervsystemet tar över hans kropp och allt sker på rutin. Några minuter senare är stridsflygplanet uppe i luften och på väg norrut. Snart är bombplanen från Sovjetunionen inom synhåll och några ögonblick senare ligger hans attackplan jämsides med ett avsevärt större bombflygplan. Han vrider huvudet åt höger, tittar in i cockpiten på det andra planet och ser de båda ryska piloterna. De verkar vara lite nervösa. Kanske inte så konstigt när flera norska jaktflyg befinner sig nära inpå, men å andra sidan vet både Björn och de ryska piloterna att det bara är ett spel, ett test där ryssarna likt ett litet barn uppstudsigt och medvetet pressar på för att se var gränserna går. Björn Kjos höjer handen och gör en rörelse med handen som om att han försöker vifta bort en fluga. De ryska piloterna fattar vinken, lägger om kursen och styr bort från det norska luftrummet samtidigt som Björn skrattar nöjt.
I mötesrummet fortsätter männen prata om finansiering. Tänk vilka vändningar livet kan ta. För tjugo år sedan schasade han bort ryska bombplan från norskt luftrum. Men när det var dags att ta ett beslut om ytterligare en tvåårig kontraktsperiod som stridspilot, samtidigt som en civil karriär var omöjlig för att SAS hade anställningsstopp av piloter, så tog lusten att plugga överhanden. Juristexamen blev ett faktum. Och nu sitter han i ett rum och använder sina kunskaper för att hjälpa till att starta ett nytt bolag. Tystnaden lägger sig över rummet. Diskussionen är slut, pusselbitarna har fallit på plats. Det nya flygbolaget Norwegian har sett dagens ljus och Björn Kjos skrattar förtjust.
Framgångarna
Motorerna på det helt nya Boeingplanet fyller upp hela flygplanskroppen med ett dovt genomträngande ljud. Ett smattrande ljud från ett tangentbord på en bärbar dator försöker förgäves överrösta motorljudet samtidigt som det på datorns skärm långsamt formas en ny bok. Björns Kjos andra bok. Det är inte ofta han har tid att skriva, bara när han semester eller som nu när han sitter på en längre flygning. Den välbekanta känslan av att bli en del av en annan värld, uppslukad, uppfyller hans sinne, pådriven av lusten att skriva. Den andra boken kommer precis som den första att utspela sig i en miljö som Björn Kjos är van vid och känner sig bekväm i, bland stridsflyg och militärer. Därför finns det också en möjlighet att den blir en lika stor framgång som den första, som blev en stor succé i Norge. Kjos skrattar högt när han tänker på hela historien med hans första bok. Att han skulle vara en författare, ett yrke som medför så mycket respekt. Nej, någon riktig författare är han inte, han skriver ju bara för att koppla av, som en hobby. En hobbyförfattare. Det var inte ens meningen att första boken skulle bli publicerad, men så skickade hans fru Gerd in manuskriptet av Murmanskaffären till förlaget utan hans vetskap. Han. En författare? Björn skrattar högt igen.
Tangentbordet slutar att smattra. Björns händer får annat att göra när de tar fram mobiltelefonen och scrollar fram numret till Gerd. Signalerna börjar gå fram. Att införa möjligheten att surfa och ringa från planen var en bra idé, en stark konkurrensfördel. Men han är medveten om att det inte kommer bli långvarigt. Snart kommer konkurrenterna också att införa trådlöst internet ombord och även erbjuda ip-telefoni, precis som Norwegian. Lågprisnischen som företaget slog sig in på när Björn tog över som vd 2002 har en benhård konkurrens. Det plingar till i läsplattan, ett mejl har trillat in. Medan mobilen fortsätter att ringa så läser han brevet. Det är från en medarbetare som har ett förslag på hur flygvärdinnornas vardag kan underlättas. Björn Kjos skrattar förnöjt. Mejl som detta är anledningen till varför han trots den extremt hårda konkurrensen inte känner sig orolig. Att driva Norwegian är ett lagarbete och de entusiastiska medarbetarna i den platta och effektiva organisationen är skälet till varför han själv kämpar på.
Chansar inte
Planet har landat och Björn går uppför den svagt sluttande ramp som leder från flygplanet upp till flygplatsen. Men det kommer inte att stå kvar speciellt länge på plattan. För att det överhuvudtaget ska vara möjligt att konkurrera i flygets lågprisnisch gäller det att minimera marktiderna för planen. Men det som är viktigast för att kunna hålla låga priser är att ha nya flygplan. En känsla av stolthet fyller honom av tanken på bolagets flotta med nya plan. Under 2011 investerade Norwegian i 16 nya plan och 2012 ytterligare 13. Till 2020 ska det bli runt 200 plan i flygplansflottan som aldrig kommer bli omodern eftersom planen byts ut efter sju år. Den moderna flottan är den verkliga orsaken till varför Norwegian kan hålla sina låga priser. Planen drar hälften så mycket bränsle jämfört med bolagets tidigare flygfarkoster och kostar samtidigt mindre i service- och reparationskostnader. Visst är det en viss risk att ha en sådan ambitiös plan. Men det är ingen chanstagning, inte alls. Björn Kjos chansar inte. Det är en lärdom från åren som stridspilot – var införstådd med vad du gör och vad konsekvenserna kan bli. Man chansar inte när man flyger i en farkost som är värd 100 miljoner kronor. Eller när man är vd för ett av nordens största flygbolag.
Grön flotta
Tjugo år har gått. Tjugo år sedan Norwegian såg dagens ljus. Tänk vad tiden flyger fram, att det redan hunnit bli 2013. Björn Kjos vänder sig om och tittar på planet han just lämnat, där han precis satt och skrev på sin andra bok. Äntligen! Det var en lång väntan, men det går inte att bygga flygplan över en natt. Men dagen kom till slut, dagen då Norwegian landade i New York. Marknaden efterfrågar allt fler direktflyg runt om i världen, även på längre sträckor. Så Oslo till New York var precis vad bolaget behövde, en viktig strategisk framgång. Redan till 2014 ska Norwegian vara ett av världens kostnadseffektivaste bolag samtidigt som det ska ha världens modernaste och miljövänligaste flotta. De kommit en bit på vägen men mycket återstår att göra. Björn Kjos vänder sig om, fortsätter att gå och passerar dörren som leder in till flygplatsen. Skrattande går han vidare mot framtiden.