Att vara fri och obunden

Att vara fri och obunden
Anders Pauser, chefredaktör Vd-tidningen.

När jag nyligen kontaktade två intressanta mindre företag på landsorten för att intervjua deras vd:ar inför en reportageresa möttes jag av stor tveksamhet. Och från bägge fick jag efter en stund frågan om de var tvungna att köpa en annons efter att jag gjort intervjun. Jag var först lite förvånad, men insåg sedan att det finns ett antal aktörer ute på marknaden som riktar sig mot mindre företag och är någon typ av annonstidning med köpta reportage och som utger sig vara journalistiska produkter – läs seriösa tidningar. Och att affärsmoralen kanske inte är den högsta bland deras säljare.

När de två tilltänkta intervjupersonerna fick helt klart för sig att Vd-tidningen är något helt annat så var det inte några problem att genomföra intervjuerna. Så är vi också en seriös, fri och oberoende tidning med fokus på att ge varje vd verktyg för att kunna genomföra sitt arbete lite mer framgångsrikt.

Nu när vi är inne på 2019 så är det roligt att det arbete vi gör på redaktionen börjar väcka mer uppmärksamhet. Vi får allt fler artikelförslag från olika människor från olika verksamheter och jag träffar allt fler läsare som är positiva och tycker att tidningen ger dem den hjälp de behöver i sin ofta ganska tuffa vardag. Sådana reaktioner ger oss också inspiration att fortsätta att utveckla tidningen. Så kommer vi exempelvis att börja spana på olika trender framöver, för omvärldsbevakning är nog något alla behöver, men som man ofta inte har tid med i en stressig vardag. I det här numret handlar det om nudging, ett begrepp som man först började använda inom hållbarhetsabetet men som nu blir allt vanligare. Framöver kommer vi att titta på ytterligare spännande trender och jag hoppas att ni vill fortsätta följa oss med på den resan.

Vårt nyhetsbrev

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Jag godkänner att Vd-tidningen sparar mina uppgifter.