Hur du säger det (din icke-verbala kommunikation, din tonalitet, energi).
Hur du lyssnar (din empati).
En bra kommunikatör kommunicerar alltså med energi, empati och tydlighet. Vill du vara mer än en tillsatt chef? Vill du vara ledaren som andra följer? Vill du påverka? Bli då en bra kommunikatör!
Under åren har jag samlat på mig ett dussin sanningar inom kommunikation som jag lär ut till framför allt chefer och säljare. Några är generiska. Andra är praktiskt konkreta. Två av dessa generiska sanningar får du här:
1. Du kan inte intekommunicera. Allt med dig kommunicerar. Vad du säger, äter, hur du klär dig, transporterar dig, hur du lyssnar, hur ditt visitkort ser ut liksom din profil på sociala medier; precis allt. Tro inte heller att du har tolkningsföreträde? Det har mottagaren. Din uppgift är därför att vara medveten om det och skapa en tydlighet och en förutsägbarhet. Var sedan uthållig.
2. Du kan inte säga vad du menar. Tyvärr. Det går inte. Din hjärna är ingen dator med linjära algoritmer. Den är ett virrvarr av tankar och det som kommer ut är inte exakt vad du menar. Det finns för många filter mellan dig och dina ord. Dessutom kommer varje mottagare att ha en egen tolkning av vad du just sagt. Har du varit med om att någon påstått att du sagt något som du vet att du inte sagt? Precis. Din uppgift: Om du ska presentera, så öva öva öva. Gärna med en coach eller kollega. Ta hjälp. Landar det här rätt? Får du fram vad jag vill?
Kommunikation, arbetsglädje och resultat går hand i hand. Kommunicera som en ledare.
publicerad 22 januari 2019