Empati är avgörande för kundlojalitet. Enligt ”Zurich Empathy Report 2025” kan företag som upplevs agera empatiskt tjäna på det ekonomiskt: över hälften av kunderna säger sig vara villiga att betala mer till företag som visar empati.
Empati ger företag ett försprång – kunder villiga att betala mer
Kundlojalitet Empati kan spela en avgörande roll för företags framgång. Det visar en ny rapport från föräkringsbolaget Zurich Insurance Group.

Foto: Adobe Stock.
Någonting är fel
Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
VD-tidningen premium
Läs vidare – starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in och läs vidare.
Rapporten, som bygger på en global studie med drygt 11 500 deltagare i elva länder, visar att kunder i hög grad efterfrågar företag som visar förståelse och omtanke – särskilt i sårbara situationer. Tre av fem konsumenter, 60 procent, säger att de bara handlar från företag som genuint bryr sig om dem och deras behov, medan nästan tre fjärdedelar, 73 procent, undviker företag som upplevs sakna empati. Fyra av tio, 43 procent, har redan lämnat ett varumärke av just den anledningen, och sex av tio 61 procent, är beredda att betala mer för företag som visar äkta omtanke.
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


