Julia Haglöf: ”Som ung kvinna i en mansdominerad bransch får man armbåga sig fram”

Stora VD-priset 2025 När Julia Haglöf sommaren 2021 klev in som vd för familjeföretaget Sacci i Borlänge stod bolaget inför ett vägskäl. Efter mer än hundra år av traditionell verksamhet satte hon en ny riktning för bolaget och fyra år senare har omsättningen tredubblats, och bolaget planerar nu för nya marknader. Julia Haglöf är sedan tidigare utnämnd till en av EY:s Entrepreneurial Winning Women 2024 och årets företagare i Dalarna. Nu har hennes starka drivkraft gjort henne till finalist i Stora VD-priset.

Julia Haglöf: ”Som ung kvinna i en mansdominerad bransch får man armbåga sig fram”

– Någonting som jag kommer tillbaka till är att jobba med grunden i bolaget. Att vi har ett unikt erbjudande, ett starkt varumärke och en tydlig riktning framåt – för att säkerställa maximal konkurrenskraft, säger Julia Haglöf.

Som 22-åring ärvde hon och systern 50 procent av aktierna i Sacci efter att deras pappa hastigt omkommit i en bilolycka. 2021 förvärvade de hela bolaget, avsatte både vd och styrelse och Julia Haglöf tog sig an vd-rollen, då 27 år gammal. Vid den tiden omsatte Sacci omkring 50 miljoner kronor. Under det brutna räkenskapsåret 2023/2024 landade omsättningen på drygt 150 miljoner.

Transformation av ett arv

Sacci grundades 1914 av Julia Haglöfs farfars far. Bolaget började som en liten ryggsäckstillverkare i Torsång, Dalarna, och var länge en del av Haglöfs innan verksamheten bröts ut och fortsatte som egen aktör med fokus på professionella användare inom försvar, industri och vård.

I dag driver Julia Haglöf och hennes syster företaget vidare som fjärde generationens ägare.

– Folk säger att vi blåst liv i ett gammalt bolag, och det håller jag med om. Vi har trotsat traditionerna och kommit in med ett modernt ledarskap och ett nytänk – och vågat satsa i väldigt många olika delar, säger Julia Haglöf.

Offensivitet och tydlig riktning

Nyckeln till utvecklingen ser Julia Haglöf i att vässa erbjudandet och bygga konkurrenskraft. Sacci har breddat sin verksamhet både geografiskt och branschmässigt, samtidigt som organisationen stärkts, affärsstrategin stöpts om och säljprocesserna blivit mer offensiva.

– Många blir lite nöjda med det man har. Vi har i stället valt att vara offensiva och alltid se att vi kan göra mer. Det har varit en otrolig drivkraft för hela organisationen, säger hon.

Men ta över ledningen vid 27 års ålder i en mansdominerad bransch har dock inte varit utan hinder.

– Man får armbåga sig fram för att ta plats. I andra kulturer är det heller inte alltid självklart att göra affärer med en ung kvinna, säger Julia Haglöf.

– Samtidigt har tiden varit den största utmaningen, den har inte riktigt räckt till. Det är mycket man vill göra, och där har nyckeln varit att omge sig med rätt människor, fortsätter hon.

”Handlar om att driva efter det man tror på”

Att bygga en kompetent organisation har därför varit centralt. En viktig lärdom är att våga ta hjälp i tid, men också att stå fast vid sina övertygelser.

– Även om man kan genomföra mycket på egen hand tar det betydligt längre tid än om man tar hjälp och funderar över när det är dags att bygga organisationen långsiktigt. Man kanske inte vill belasta organisationen med fler personer på kort sikt, men jag tycker att man ska tänka längre, ta in hjälp och resurssätta organisationen i tid, säger Julia Haglöf.

När hon klev in som vd satte hon upp helt nya planer och strukturer och var övertygad om att de skulle gå att genomföra. Utvecklingen i bolaget är ett kvitto på att hon hade rätt.

– Jag skulle säga att det handlar om att verkligen driva efter det man tror på. Med rätt inställning kan man komma väldigt långt, och det är något jag tycker att fler borde ha med sig, säger Julia Haglöf.

Arvet tydlig drivkraft

För Julia Haglöf är engagemanget i Sacci starkt förankrat i företagets historia. På frågan om vad som driver henne personligen i vd-uppdraget svarar hon att just Sacci som bolag kopplat till familjearvet frigör hennes fulla potential som vd.

– Jag gör det här för att jag älskar Sacci och vårt familjeföretag. Det är den största drivkraften, men jag älskar också att göra affärer och bygga team, säger hon.

Framåt siktar bolaget på att nå en omsättning på en halv miljard till 2030. Expansionen sker både organiskt och genom förvärv och Sacci bygger nu ett nytt huvudkontor i Dalarna samtidigt som man planerar en satsning mot konsumentmarknaden med premiumprodukter.

Vad är det viktigaste för att driva ett framgångsrikt bolag?
– Tydliga mål. Tydlig affärsriktning. Och inte avvika från det. Det går inte att jonglera okontrollerat. Vill man göra något stort och nå dit behöver man sätta en plan och arbeta hårt och konsekvent utifrån den. Även när hinder dyker upp på vägen gäller det att ha tålamod och inte börja tvivla på det man har bestämt, säger Julia Haglöf.

Fakta

Julia Haglöf, Sacci

Ort: Borlänge

Bransch: tillverkning av väskor och bärsystem

Antal anställda: 28

Omsättning: 150 mkr

Rörelsemarginal: 19,6%

Kortfattad motivering

  • Genomfört en tydlig transformation av ett över 100-årigt bolag, till ett modernt tillväxtbolag.
  • Vann EY:s utmärkelse Entrepreneurial Winning Women 2024, bland annat för sitt nyfikna och orädda ledarskap.
  • Framgångsrikt kombinerat organisk tillväxt med strategiska förvärv.

Blogg och krönika

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

VD-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.