5 tips kring livet efter pandemin

Efter Coronan Coronapandemin har medfört att människor i hela världen förändrat sina beteenden. Frågan är vilka av dessa som kommer att bli bestående och vilka som försvinner när livet återgår till ett ”normalläge”.

5 tips kring livet efter pandemin

Det är mycket i pandemilivet som inte ser likadant ut som innan coronaviruset slog till. De som kan arbetar numera mestadels hemifrån, det fysiska sociala nätverket har krympt till ett minimum och nu är det digitala möten som gäller.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
VD-tidningen premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Strategiska artiklar med tips och analyser.
  • 6 fullmatade magasin årligen.
  • Tillgång till premiumnyheter på vdtidningen.se.
  • 100 procents fokus på vd-rollen.
Redan prenumerant?

Björn Persson, framtidsstrateg vid forsknings- och managementkonsultbolaget Kairos Future, har specialiserat sig på att analysera konsumentbeteenden. Han konstaterar att våra konsumtionsvanor och klädval förändrats radikalt eftersom vi inte längre går ut.

– I stället väljer vi saker som ger oss komfort som mat, träningsbyxor och vardagslyx och vi reser inte längre, åtminstone inte internationellt, säger han.

Björn Persson tror att vi kan förvänta oss en kollektiv eufori till hösten när vaccineringarna är utförda.
Björn Persson tror att vi kan förvänta oss en kollektiv eufori till hösten när vaccineringarna är utförda. Björn Persson tror att vi kan förvänta oss en kollektiv eufori till hösten när vaccineringarna är utförda.

Frågan är då vilka nya beteenden som kommer att hålla i sig efter pandemin.

– I situationer med stora strukturella förändringar som pandemin lett till är det mer sannolikt att beteenden kommer att bestå även om motivationen för ett specifikt beteende är lågt.

Som exempel tar han införande av nya lager och att flera större flygbolag försvinner vilket skulle minska möjligheten till internationella resor.

I andra änden ser han också att med tillräckligt stor motivation kan beteenden bli permanenta även utan strukturförändringar för att stödja dem.

– Vi kan till exempel fortsätta att stanna kvar hemma för att titta på film istället för att gå på bio eftersom det är mer bekvämt. De flesta beteenden kommer dock sannolikt hamna någonstans mellan dessa ytterligheter, berättar Björn Persson.

Hemestertrenden kan fortsätta

När restriktionerna lyfts kommer det att finnas mycket få strukturella förändringar som förhindrar resor, och många människor längtar efter en semester utomlands igen.

– Men eftersom de flesta tillbringade semestern under sommaren 2020 i sitt hemland och upptäckte att det är ganska tilltalande och bekvämt att hemestra kommer nog många också att fortsätta med detta efter pandemin.

Att försäljningen av fritidshus, begagnade bilar och båtar ökat pekar enligt honom också mot mer inhemska semestrar.

– Nu vill man få ut något av det som man investerat i. Men man kan också tänka sig ett scenario där många väljer att göra sig av med sina pandemiköp efter att restriktionerna upphört för att få tid och pengar till andra resor.

Bekvämt med e-handel

Pandemin har accelererat e-handelstrenden ytterligare och öppnat många

människors ögon för bekvämligheten med online-shopping.

– Detta var på uppgång redan innan pandemin och nu har e-handeln också växt snabbt inom dagligvaruhandeln. Allt fler människor har lärt sig att uppskatta att få allt levererat till dörren. Nytt är att man nu också i högre grad handlar mat på nätet.

Björn Persson tror att det accelererade skiftet från fysiska butiker till e-handel kommer att kvarstå.

– Men detta betyder inte att vi aldrig kommer att besöka fysiska butiker igen, fast nu gäller det att butiksbesök måste ge något extra och bli till en upplevelse för kunden. Här kommer bemötandet att spela en allt större roll. Framtidens butiker utformas sannolikt också på ett annat sätt än idag.

Han tror också på att allt fler obemannade butiker ser dagens ljus.

– Många människor tycker det är smidigt att kunna handla utan att behöva stå i kassan.

När det gäller restauranger har trenden under pandemin varit hemleveranser av mat.

– Jag tror att det finns intresse att återgå till restaurangbesök, och att det inte kommer finnas några direkta strukturella förändringar som står i vägen för detta.

Han konstaterat att sparandet gått upp under pandemin.

– istället för att spendera sina pengar på shopping så sparar man. Många unga har också börjat köpa aktier.

En större flexibilitet

Att arbeta hemifrån har varit modellen under pandemin och alla som bara kan har tillbringat en stor del av sin arbetstid hemma.

– Beroende på vem du pratar med kan det vara en välsignelse eller en

förbannelse att arbeta hemifrån. För de som sitter i små lägenheter eller delar hus kan det vara mer av det senare, och för introverta och människor med gott om plats är det troligen en trevligare situation.

Björn Persson är övertygad om att vi kommer att fortsätta arbeta hemifrån, om än i mindre grad än idag.

– För många människor som kan arbeta hemifrån har förändringen erbjudit en större flexibilitet när och var man ska arbeta, samtidigt som man sparar tid och energi från tråkig pendling, vilket innebär att det finns motivation att uppehålla detta i framtiden. Att arbeta två eller tre dagar i veckan hemifrån kan jag tänka mig blir modellen.

Eftersom vi har tvingats arbeta hemifrån har nya verktyg både utvecklats och behärskats, från Zoom, Teams och andra program för att kunna samarbeta på distans.

– Tillgången till dem representerar den robusta strukturella förändringen av vår miljö som kommer att stanna kvar när pandemin är över, vilket gör det lättare att fortsätta arbeta på distans. Många företag kommer på grund av allt mer hemarbete att dra ner på sina kontorsytor säger Björn Persson.

Avslutningsvis konstaterar han att det trots pandemin finns en framtidsoptimism hos svenskarna.

– Jag tror att vi kan förvänta oss en kollektiv eufori till hösten när vaccineringarna är slutförda.

Fakta

5 pandemibeteenden som kan bli bestående

  1. Mer inrikes resande och semester
    Pandemin har bidragit med flera inlåsningseffekter när försäljningen av båtar, fritidshus, begagnade bilar, villor och hundar har ökat. Detta innebär en större sannolikhet att vi kommer fortsätta semestra i Sverige i högre grad även efter pandemin.
  2. Fortsatt sparande
    Intresset för sparande och investeringar har varit på uppgång redan innan pandemin, men har fått en extra skjuts det senaste året när många konsumtionstillfällen har försvunnit och sparandet har ökat. Samtidigt har den starka börsutvecklingen bidragit till att stärka intresset för investeringar, något som lär fortsätta framöver.
  3. Mer hållbara attityder och värderingar
    Hållbara attityder och värderingar har legat och bubblat under ytan en längre tid utan att få större genomslag på våra konsumtions- och resmönster. Pandemin har haft en viss triggande effekt i att driva oss mot mer hållbara beteenden, och ökade insikter kring mänsklighetens påverkan på vår omvärld.
  4. Växande e-handel
    E-handeln har fått en ordentlig skjuts under pandemin, och fler upptäcker smidigheten i att handla online. Utvecklingen kommer att fortsätta med nya digitala konsumtionskanaler, fler leveransmöjligheter och fler konsumtionstillfällen.
  5. Tilltagande platsoberoende
    Pandemin har bidragit till att göra oss mer oberoende av den fysiska platsen. Arbete sköts hemifrån, likt träningen, läkarbesöken, handlingen och underhållningen – framöver kommer denna utveckling fortsätta där vi sköter vardagens bestyr från den plats som passar bäst för ändamålet just i stunden.

Karriär

Strategi & målstyrning

Kunskapsmaterial

Inspiration

Ledarskap & styrning

VD-tidningen

Vd-tidningen Premium

För dig som har 100 procents fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.