5 steg när du inte litar på dina anställda

Ledarskap Förtroende är en viktig grund för en sund medarbetarrelation. Utan det blir det konsekvenser för både ledaren, medarbetaren och gruppen. Här är ledarcoachen Dina Denham Smiths bästa råd för hur du ska göra om du inte litar på en anställd.

5 steg när du inte litar på dina anställda
En vd behöver ha tillit till sina anställda. Foto: Adobe stock

En förutsättning som ledare är att medarbetarna känner förtroende för dig. Det förbättrar både engagemang och produktivitet, och minskar risken för stress och utbrändhet. Men att en ledare känner tillit tillbaka är minst lika viktigt. Om du som vd inte litar på dina anställda kan det leda till en negativ spiral av oro och frustration som mynnar ut i detaljstyrning och svårigheter att delegera. Det kan i sin tur leda till minskad produktivitet och tillitskris i hela arbetsgruppen.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
VD-tidningen premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Strategiska artiklar med tips och analyser.
  • 6 fullmatade magasin årligen.
  • Tillgång till premiumnyheter på vdtidningen.se.
  • 100 procents fokus på vd-rollen.
Redan prenumerant?

I en tid där många arbetsplatser i högre grad präglas av nya arbetssätt som distansarbete och fler digitala verktyg är det inte konstigt att en vd:s tillit sätts på prov i allt större utsträckning. I Harvard business review delar ledarcoachen Dina Denham Smith med sig av sina råd för hur man ska gå tillväga för att bygga upp ett bristande förtroende.

Här är hennes tips på fem steg att gå efter när du inte litar på en anställd:

  1. Skilj fakta från antaganden och fokusera på problematiska beteenden. Vilken sorts förtroende saknas? Handlar det om brist på kompetens, pålitlighet eller karaktär? Vad exakt gjorde personen eller inte som har lett till att du känner misstro?
  2. Identifiera de situationer eller uppdrag där du känner att du har förtroende. Gör en lista och fundera över hur du kan utveckla medarbetarens ansvar eller uppgifter inom just dessa områden utan att ta för stora risker.
  3. Ge feedback på de beteenden som orsakat dina tvivel. Beskriv problematiska beteenden och vilka negativa effekter de får. Föreslå hur ni ska gå vidare framåt.
  4. Reflektera över vad du själv kanske gör (eller inte gör) som bidrar till situationen. Finns det något du kan förbättra när det kommer till vägledning eller tydlighet? Fundera över hur din egen trovärdighet tar sig uttryck.
  5. Fråga dig själv om förtroendet är skadat för alltid. Om det handlar om att den anställda gått över en allvarlig gräns kan det vara aktuellt att starta en utredning eller till och med överväga uppsägning.  

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

VD-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.